Ecuador

Na een onvergetelijk avontuur op de Galapagos eilanden ga ik het vasteland van Ecuador verkennen. Ecuador is een stuk kleiner dan haar buurlanden. Ondanks dat heeft het ontzettend veel te bieden: kust, Andes en Amazone. Ik besluit om vooral de Andes te verkennen, omdat ik op de Galapagos veel strand heb gezien en Amazone met Lizanne in het zuiden van Peru. Wat zijn de landschappen mooi. Ik heb veel zelf gekookt in hostels om de kosten te drukken. Ecuador is namelijk iets duurder omdat ze de Amerikaanse dollar gebruiken. Lees hieronder mijn activiteiten!

Cuenca 13-16 juni 2019 (Dag 209 t/m 212)
Guayaquil-Cuenca, een busrit van ongeveer 4 uur door de bergen. Eenmaal aangekomen in het hostel (Selina) slaap ik de eerste 2 nachten alleen in een slaapzaal van 8 personen. Beetje gek voelt dat. Ik loop een dag rond in de stad en spot allerlei mooie gebouwen en kerken. Bij het centrale plein wordt een dans in traditionele kleding opgevoerd. Het is erg bewolkt en af en toe regent het. Het is ook een stuk kouder, omdat de stad rond de 2500m boven zeeniveau ligt. De tweede dag neem ik vroeg in de ochtend de lokale bus naar Cajas Parque National. Het is een nationaal park waar je verschillende routes kunt lopen (ook meerdaagse hikes). Ik ontmoet een stel uit Frankrijk en we besluiten om een route van 5 uur te hiken. We zien heel veel meren en bijna geen andere mensen. De zon komt af en toe door, echt een leuke dag!

Vilcabamba 16-19 juni 2019 (Dag 212 t/m 215)
Met een busje van deur tot deur (kortere reisduur en dezelfde prijs als het openbaar vervoer, goede service) kom ik aan in Vilcabamba, in het zuiden van Ecuador. Het hostel (Izhcayluma) is een soort resort voor backpackers. Prachtige uitzichten over de vallei, een zwembad en een 2 pers bed in de slaapzaal voor mij alleen joehoe! Ik ontmoette een Nederlands meisje in het busje en samen met haar heb ik een hele gezellige tijd gehad. We zijn naar de massagesalon geweest, hebben veel gelachen en hebben paard gereden in Podocarpus Parque National waar we minstens 2 dagen bilspierpijn van hadden. Het paardrijden was wel heel cool, want we gingen ver de bergen in (2,5 uur), toen hiken naar een waterval door een rivier, vervolgens lunchen (lekkerste homemade guacemole tot nu toe) en weer 2,5 uur terug. Wat een dag!

Latacunga 19-22 juni 2019 (Dag 215 t/m 218)
Een busrit van 4 uur naar Cuenca, een croque monsieur bij het Franse bakkertje als lunch en een busrit van 7 uur naar Latacunga en de dag is weer voorbij. Ook in dit hostel (Posada) ben ik de enige in de slaapzaal. Ecuador is een stuk rustiger met backpackers blijkt wel! De volgende dag neem ik de lokale bus (2 uur) naar Laguna Quilotoa. Ik ontmoet een Australisch meisje en een Engelse jongen waar ik uiteindelijk een fantastische tijd mee doormaak in Latacunga. We wandelen naar beneden naar het Quilotoa lake (3500m) en weer terug (3800m), wat niet meevalt op die hoogte. Het waait erg hard maar het meer is prachtig (en er lopen heel veel mooie straathondjes rond). ‘s Avonds heerlijk gegeten, cocktails gedronken en veel lol gehad. De volgende dag nemen we de bus naar Cotopaxi Parque National (30 min). Daar aangekomen gaan we met een chauffeur en jeep naar een museum, een meer en de Cotopaxi vulkaan (5900m). Het waait ontzettend hard en er ligt zelfs sneeuw bij het startpunt om de vulkaan te beklimmen. We lopen maar een klein stukje omhoog want de wind met hagel doet zeer aan onze benen, we zien bijna niks en worden zo ongeveer van de berg afgeblazen. Een leuke ervaring is het wel.

Tena 22-26 juni 2019 (Dag 218 t/m 222)
Via Ambato een busrit van 5 uur naar Tena, op de grens van de Andes-Amazone. Mijn hostel (Hostal Naui) ligt iets buiten de stad op een heuvel met uitzicht over het stadje. Er zitten veel tropische vogels in de bomen (je hoort ze wel maar ziet ze niet) en zo her en der hebben de tarantula’s hier ook een vaste slaapplek. Ik heb een eigen kamer met badkamer, heerlijk. Ik ben een dagje gaan wildwaterraften, wat best wel heftig was! Een wilde rivier door de jungle. Wij met 7 personen in een raft en een extra gids in een aparte kano. We kregen goede uitleg, een helm, een zwemvest en veel succes toegewenst. Onderweg stopten we soms om even te rusten en te lunchen. Iedereen viel wel een keer in het water maar dat was best akelig! Toen ik in het water viel zat ik even vast onder de boot (en dit allemaal in de stroming). Ik ben er 2 dagen duizelig van geweest en was op dat moment erg geschrokken. Buiten dat avontuur om was het een erg leuke dag😅

Quito 26 juni – 1 juli 2019 (Dag 222 t/m 227)
Quito, de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld (2800m). Ik sliep in Hostal Masaya en dat is echt een prachtige plek (in een koloniaal gebouw). Ik nam deel aan een walking tour in het historische centrum, maar de tour viel een beetje tegen. Wel een paar mensen ontmoet uit de USA en Nieuw-Zeeland waar ik ‘s middags de basilica mee heb beklommen. De volgende dag neem ik samen met de Amerikanen de teleferico, zodat we uitzicht vanaf de voet van vulkaan Pichincha hebben over Quito op 4100m. Er zijn verschillende uitzichtpunten en er is zelfs een schommel, gaaf! De dag erna nam ik een dagje rust, ik ontmoet Zwitserse meisjes waarmee ik de volgende dag de evenaar (Mitad del Mundo) bezoek.

Mindo 1-3 juli 2019 (Dag 227 t/m 229)
Ik neem de lokale bus vanuit het centrum naar het noordelijk gelegen busstation. Vanaf daar vertrekt de bus naar Mindo (2 uur). Mindo is een klein slaperig dorpje gelegen tussen de bergen. Het heeft een meer tropisch klimaat, maar de tropen op deze hoogte (1500-1700m) wordt het cloudforest genoemd. Dit betekent warm overdag, ’s avonds koeler en helaas, muggen! We zijn met een grote groep uit het hostel naar een frogconcert geweest. Ja je leest het goed! De brulkikkers komen tot leven als de zon onder is en de locals noemen het een frogconcert. Te grappig. Bij een hostel net iets buiten het stadje ligt een stuk bos en een aantal vijvers. In de vijvers spotten we grote kikkers, in het bos zien we spinnen, inimini kikkers (de gidsen hebben echt goede ogen), lichtgevende bacteriën en vuurvliegjes. Het was een leuk concert😉 De volgende dag loop ik samen met een heel aardig Duits meisje die ik in mijn hostel heb ontmoet over een zandweg naar de vlindertuin (vlinder = mariposa in het Spaans). We zien ontzettend veel verschillende soorten vlinders. Ook is er een gedeelte waar de cocons hangen. We staren er een lange tijd naar en in die tijd zien we 3 vlinders uit hun cocon komen. Dat vond ik echt heel bijzonder, alsof je bij hun geboorte bent. Mindo is een fijne plek, het lijkt soms wat uitgestorven, maar het is een perfecte plek om tot rust te komen.

Otavalo 3-5 juli 2019 (Dag 229 t/m 231)
Aangezien er geen directe bus van Mindo naar Otavalo gaat reis ik terug naar het noordelijk gelegen busstation in Quito om vervolgens met een lokale bus naar een nog noordelijker gelegen busstation te gaan. De busrit naar Otavalo duurt ongeveer 2,5 uur. Otavalo is ontzettend levendig. Overal winkeltjes, de markt, veel mensen op straat. Wat een verschil met Mindo! Het voelt meteen goed in Otavalo en ergens vind ik het jammer om Ecuador binnenkort te moeten verlaten. De vrouw van het hostel (ik heb een eigen kamer heel relaxed) is ontzettend behulpzaam. Ze legt vanalles uit en ik krijg een zelf getekende kaart van Otavalo. Ik loop rond door de stad en naar de waterval Peguche. Ik ontmoet opnieuw de Nederlandse jongen (we zaten in hetzelfde hostel in Mindo), waarmee ik de grens naar Colombia ga oversteken. Zo kunnen we diverse taxikosten delen. Vanaf Otavalo is het ongeveer 3,5 uur naar Tulcan busstation. Vanaf daar brengt een taxi je naar de grens en daar ging ik dan, op naar Colombia!!

4 gedachtes over “Ecuador

1. Gelukkig is er niets ergs gebeurd met het wildwater raften maar het is zeker niet ongevaarlijk.
    En dat iedereen er wel eens uitvalt zal wel maar kijk maar goed uit.
    Verder wel leuke dingen meegemaakt lees ik.
    Veel plezier verder en ik ga de fotos nog eens goed bekijken.
    Groetjes vanuit Dreumel.

2. Hi Valerie, zoooo gaaf die schommel! Levert mooie plaatjes op. Gaaf ook dat paardrijden en leuk dat je zadelpijn beschrijft als bilspierpijn🤣 Ik weet wel waarom jij zo’n leuke tijd hebt gehad met die Engelse jongen en Australisch meisje hahaha. Je hebt weer mooie dingen gezien, ongelooflijk dat jullie mam nu alweer komt, wat gaat de tijd toch snel! Alvast heel veel plezier samen in Colombia😘

3. Tjeeh Valerie, het wordt steeds spannender!! Raften….. (kopje onder 🙈😱), paardrijden…… toe maar en daarna gewoon een paar uur hiken! Ongelooflijk wat je allemaal ziet en doet. Prachtige plaatjes van voor ons onbekende dingen. Je onvermoeibaarheid is bewonderenswaardig.
    Geniet er van maar pas wel goed op.
    Groetjes vanuit Oss!

4. Lieve Valerie,

ik liep een beetje achter met je verhalen, maar vandaag had ik eindelijk de tijd om ze te lezen. Wat geweldig weer allemaal, en heb er weer van genoten.