Ecuador: Galapagoseilanden

Mijn reis naar het paradijs (dit keer genaamd Galapagoseilanden) is lang, maar het o zo waard! Ja lang, want met een vlucht van La Paz-Lima en een bus van Lima-Guayaquil en een vlucht van Guayaquil-San Cristobal ben je 3 dagen zoet mee. De Galapagoseilanden liggen in de Grote Oceaan, grofweg 1000 km ten westen van Ecuador. Ze bestaan uit 17 vulkanische eilanden. 4 eilanden zijn op eigen houtje te bezoeken (San Cristobal, Santa Cruz, Floreana en Isla Isabela). De andere eilanden zijn te bereiken met een dagtour of meerdaagse cruise. Die eilanden zijn niet bewoond door de mens en bij sommige eilanden mag je geen voet op land zetten. De Galapagoseilanden liggen op een tectonische plaat die zich verplaatst richting het vasteland van Ecuador, oostwaarts dus. Daarbij duikt de plaat onder de plaat van Zuid-Amerika, waardoor over miljoenen jaren de Galapagoseilanden zullen verdwijnen. De hotspot van magma verplaatst zich niet en bevindt zich op dit moment onder het eiland Isla Isabela. In juni 2018 was er nog een vulkaanuitbarsting op dit eiland. Hoe verder de eilanden oostwaarts liggen, hoe ouder ze zijn. Dit kun je zien aan de kleuren van de rotsen. Glanzend zwart is kort geleden gestolde lava, mat zwart is ouder, gevolgd door bruin/rood. Er zit onder andere ijzer in het magma wat erodeert na blootstelling aan regen. Na verloop van tijd geeft het een bruin/rode kleur aan de rotsen. De flora is op ieder eiland anders, wat elk eiland uniek maakt.

Bus Lima – Guayaquil 27 mei – 28 mei 2019 (Dag 192 t/m 193)
Mijn vlucht vanuit La Paz kwam om 09.00u in de ochtend aan. Ik kocht wat boodschappen en bestelde een uber taxi om bij de bus terminal te komen. Daar geluncht en gewacht totdat mijn bus om 14.45u vertrok. We stoppen onderweg op 3 plekken in Peru om uiteindelijk om 13.00u de volgende dag bij de grens naar Ecuador aan te komen. De grensovergang ging redelijk snel voor Zuid-Amerikaanse begrippen en om 18.00u sta ik in Guayaquil, de tweede grootste stad van Ecuador. Het is enorm druk op dit busstation, dus ik pas goed op mijn spullen.

Guayaquil 28 mei – 29 mei 2019 (Dag 193 t/m 194)
Ik ga op zoek naar een lokale bus (met behulp van de locals zit ik in de juiste) en met behulp van maps.me (waarop ik via gps kan zien waar ik ben) wring ik me uit de bus zodat ik het laatste stukje naar mijn hostel kan lopen. ’s Avonds eet ik samen met Daniela (+andere reisgenoot), een Zwitsers meisje waarmee ik 1 week in Mexico heb gereisd. Onwijs leuk om elkaar hier weer tegen te komen en reisverhalen uit te delen! Ik slaap 1 nacht in een homestay om vervolgens de volgende dag het vliegtuig naar San Cristobal te pakken.

RLTT2160

GALAPAGOSEILANDEN
San Cristobal 29 mei – 2 juni 2019 (Dag 194 t/m 198)
Een korte omschrijving van de procedure op het vliegveld:
-je betaalt eerst $20 en je tassen worden gecontroleerd op organisch materiaal, fruit, zaden, vieze hikeschoenen
-je checkt je ruimbagage in (met het bewijs dat je $20 hebt betaald)
-bij aankomst worden allerlei formulieren gecontroleerd en betaal je $100 (entree nationaal park)
-Welkom op de Galapagos, een plek waar de mens zich aanpast aan de dieren.

Ik loop vanaf het vliegveld naar mijn Airbnb, waar ik een eigen 3 perskamer heb. Ik blijf 4 nachten op dit eiland. Het is een fijne plek met behulpzame eigenaren (ik mag zelfs gratis wassen😄). San Cristobal ligt oostelijk, waardoor het een van de oudere eilanden is. Ik zie hier enorm veel zeehonden, marine iguana’s, rode krabben, hagedisjes en pelikanen.

De activiteiten die ik hier heb ondernomen zijn:
-1 dag duiken bij León Dormido (Kicker Rock)
Als ik mijn foto’s terug kijk ben ik erg blij dat ik 2 duiken heb gemaakt, maar over de organisatie valt niet te spreken. We hadden met 4 personen 1 instructeur. Voor 1 duiker was het de 5e duik, dus de instructeur had geen oog meer voor de andere 3 duikers. Voor de tweede duik kregen we niet eens een duikplan. Dat was niet handig met sterke stroming, koud water en maar 4m zicht. Ik kon mijn oren niet klaren en het was niet duidelijk wat ik nu moest doen. Ook op de boot was het een rommel, overal wetsuits en vinnen (we deelden de boot met snorkelaars, ook al zo vreemd). Om een lang verhaal kort te maken, voor $170 kun je denk ik mooiere duiken maken op andere plekken ter wereld (zoals Indonesië en de Filipijnen). Wat we hebben gezien tijdens de duik: een enorme school met vissen (het moeten er 10000+ zijn geweest), hamerhaai, schildpadden, zeehond die met ons mee zwom en een rog.
-Interpretation center, Las Tarijetas, playa Mann
Informatie over de Galapagos en specifiek San Cristobal. Las Tarijetas is een hele mooie rustige baai met heel helder water waar je kunt snorkelen of op een rots kunt zitten vanwaar je uitzicht hebt op zeehonden en de omgeving. Ook op playa Mann stikt het van de zeehonden. Ze bewegen zich zo grappig, alleen de poepies stinken wel enorm.
-La Loberia playa
Een strand waar je de zonsondergang niet kunt zien. Schildpadden nestelen hier dus je mag niet overal komen.
-Playa Baquerizo
Een heel afgelegen strand, te bereiken na een hike van ongeveer 45 minuten. Ik zag er een moeder met zeehondpup, marine iguana’s en veel hagedisjes.
-elke avond zonsondergang kijken
Vooral die vanuit het centrum was vaak erg mooi.

Santa Cruz 2-3 juni 2019 (Dag 198 t/m 199)
Mijn plan was om in de ochtend van San Cristobal naar Santa Cruz te reizen (per boot) om vervolgens ’s middags de boot van Santa Cruz naar Isla Isabela te pakken. Helaas zat de boot in de ochtend al vol waardoor ik was genoodzaakt om 1 nacht in Santa Cruz te verblijven.

Isla Isabela 3-8 juni 2019 (Dag 199 t/m 204)
De volgende ochtend vertrok de boot om 07.00u naar Isla Isabela. Bij aankomst in de haven word ik verrast door een bepaalde rust, blue footed boobies in de verte, zeehonden en een penguin in de haven. De sfeer voelt heel anders dan op San Cristobal, nog rustiger en meer afgelegen. De bootrit duurde 2,5 uur en met een gedeelde taxi kom ik om 10.00u aan in mijn accommodatie. Ook dit keer heb ik via airbnb een hele mooie, grote en vooral schone airbnb gevonden. Ik blijf hier 5 nachten. Isla Isabela heeft actieve vulkanen en de straten bestaan uit fijne zwarte lavasteentjes.

De activiteiten die ik hier ondernomen heb zijn:
-Bezoek aan breeding center landtortoises
Ik maak een wandeling van zo’n 2 km over een boardwalk waar ik heel veel flamingo’s en andere vogelsoorten zie. Het pad loopt via een vulkanisch landschap door een bos naar het breeding center. De schildpadden zijn gesorteerd op leeftijd en wat zijn ze groot als ze 80 jaar of ouder zijn (en tussen de 250-300kg)!!
-vulkaan Sierra Negra beklommen
Dit kan alleen met een tour. We wandelen in ongeveer 1,5 uur naar de rand van de vulkaan, maar het is ontzettend mistig. 10 seconden hebben we geluk en trekt de lucht een beetje open zodat ik snel een foto kan maken. De krater is ovaal, 9km lang en 7km breed, enorm dus. De vulkaan is voor het laatst uitgebarsten in juni 2018. We wandelen verder naar een stuk waar de lava over de kraterrand heen is gelopen. We zien pas gestolde lava (glanzend zwart), oudere lava (mat zwart) en hele oude lava (bruin/rood). Het lijkt net een maanlandschap. We zien de zeldzame land iguana, een mockingbird (vogel) en een enge spin. Het is een lange wandeling terug maar deze tour is zeker aan te raden!
-naar playa Concha Perla bij de haven geweest om te snorkelen
Was leuk, penguins gezien!
-Los Tuneles snorkeltour
Een dure tour, maar toch vond ik het de moeite waard. We stoppen als eerste bij een rots waar we de Nazca Boobie kunnen zien, een vogel groter dan de Blue Footed Boobie en met een zwarte streep over zijn ogen (lijkt net op Zorro). Vervolgens gaan we een stukje wandelen bij Los Tuneles. Dit zijn lavatunnels ontstaan doordat de lava aan de buitenkant te snel stolt en aan de binnenkant niet, waardoor het uiteindelijk hol wordt (te vergelijken met een brownie die bij een te hoge temperatuur in de oven staat. De bovenkant is crunchy maar de binnenkant soft). Dit gebied is onder water gelopen waardoor je nu dus over bruggetjes van lava kunt lopen. Hier zien we de Blue Footed Boobie van dichtbij, mijn favoriete vogel van de Galapagos. Ze hebben blauwe voeten en een blauwe snavel. We zien een vrouwtje zelfs op 2 eieren broeden en een mannetje de paringsdans doen (soort van dansende Donald Duck). Vervolgens gaan we zo’n 2 uur lang snorkelen en zien we een zeepaardje, ontelbaar veel gigantische zeeschildpadden (schild groter dan 1,5m), 5 black tip reefsharks (50-60cm), ontelbaar veel white tip reefsharks (variërend tussen de 60-120cm), veel verschillende soorten vissen en roggen. Het was geweldig!!
-vaak van de happy hour cocktails genoten
Samen met een Nederlands meisje en twee Amerikaanse meisjes 🙂

Santa Cruz 8-9 juni 2019 (Dag 204 t/m 205)
Ik ga in de ochtend terug naar Santa Cruz en informeer of de boot naar Floreana gaat en zo ja wanneer. Er is namelijk geen vaarschema naar Floreana. De boot gaat als er genoeg mensen zijn. De boot blijkt morgen te vertrekken en dinsdag terug te komen. Top!
Op dit eiland heb je Galapagos Deli waar ze overheerlijke broodjes serveren. Hier ben ik vaak geweest tijdens mijn bezoek aan Santa Cruz! In de middag heb ik El Chato 2 Reserve bezocht. Je vindt er lavatunnels (net grotten) waar je doorheen kunt lopen en heel erg veel gigantische landtortoises. Je kon zelfs in zo’n schild kruipen om te zien hoe groot ze zijn. Daarna nog Los Gemelos bezocht, dat zijn twee kraters van vulkanen, helemaal begroeid met allerlei bomen en planten.

Floreana 9-11 juni 2019 (Dag 205 t/m 207)
Zondagochtend om 07.30u verzamelen bij de haven! Na een bootocht van 1,5u kom ik aan op Floreana, een eiland met iets meer dan 100 inwoners. Ik loop richting The Black Beach House en vraag of ze nog een kamer vrij heeft voor 2 nachten. Ik heb geluk! Ik geniet hier van de rust. De stilte. De zonsondergang. De vele marine iguana’s (hier hebben ze een rode rug), de verlaten zwarte en witte stranden. De supermarkt is denk ik 15m2 groot en ik vind tonijn in blik, eieren en bakbananen. Zelf heb ik nog pasta en tomatensaus dus dat wordt mijn avondeten. Groente en fruit mag je ook tussen de eilanden niet vervoeren dus helaas had ik mijn maracuya’s af moeten geven in Santa Cruz. Ik wandel eind van de middag (tussen 11-16u is het te heet) naar Flamingo Lake, waar tot mijn verbazing ook echt 1 flamingo in staat, op zoek naar eten. Het meer schijnt naar flamingo’s te zijn vernoemd, maar normaal vind je er nooit een flamingo. Wat een geluksdag. En de omgeving is prachtig. Vulkanisch, cactussen, hagedisjes die elke keer voor je voeten wegschieten en een azuurblauwe zee. I love the islandlife #allyouneedisgalapagos

Santa Cruz 11-13 juni 2019 (Dag 207 t/m 209)
In de middag kom ik terug (nadat de kapitein 30 min te laat is, kan gewoon!) en ga ik weer lekker eten bij de Galapagos Deli. De volgende dag heb ik een druk programma, want ik start met snorkelen bij Las Grietas, vervolgens is het tijd voor ijs. Daarna een stevige wandeling van 1 uur naar Tortuga Bay, een oogverblindend wit strand en vervolgens nog de inkoop van de laatste souveniers (ja mijn backpack weegt inmiddels 21,5 kg….). Ik ben niet meer naar het Darwin Center geweest, omdat dit vergelijkbaar is met het interpretation centre op San Cristobal.

Ik heb een fantastische tijd gehad (16 dagen) op 4 verschillende eilanden. De bijzondere dieren maakten mijn bezoek onvergetelijk. Zou ik opnieuw naar de Galapagos willen? Ja, maar om de andere eilanden te kunnen zien ben je gebonden aan een meerdaagse cruise en daar hangt helaas een flink prijskaartje aan. Iets voor in de toekomst!

7 gedachtes over “Ecuador: Galapagoseilanden

1. Zo krijgen we ook nog een gratis een lesje van aardrijkskunde en wetenswaardigheden .
    Mooi hoor en mij weer sparen om nog een Keer terug te gaan .
    Veel plezier.

2. Bijzondere wetenswaardigheden die we zo maar van jou leren.🤩
    Mooie “bevolking” op de eilanden. Diersoorten waarvan je het bestaan nauwelijks kent en jij maakt daar gewoon foto’s van!
    Weer een heel intensieve tocht die je gemaakt hebt maar gezien de verhalen en foto’s zeer de moeite waard.
    Veel plezier met het vervolg.

3. Wat mis ik jouw humor🤣 Leuke beestjes, maar hun poepjes stinken wel👌En een soort dansende Donald Duck hahaha! Fijn dat je het zo mooi hebt gehad daar😘 Mooi verhaal, heb er weer van genoten!