Peru

Ik bezoek Peru voor 4 weken. 3 weken reis ik samen met Lizanne door het zuiden van Peru, 1 week reis ik alleen naar Huaraz in het noorden. Peru is een prachtig land qua natuur. De mensen zijn ook erg vriendelijk en behulpzaam. Het enige wat niet zo is, is het eten! We vinden af en toe leuke tentjes waar we genieten van een lekkere maaltijd, maar dit is natuurlijk een stukje prijziger. Cuzco, in Quechua (taal van de Inca’s en bevolking) Qosqo genoemd, was vroeger het middelpunt van het Inca rijk. De condor (hemel), puma (nu) en slang (onderwereld) zijn de nationale dieren. We maken veel hikes, daar is dit land perfect voor. We hebben ontzettend genoten en de tijd vloog helaas veel te snel voorbij!

Lima 15 april – 17 april 2019 (Dag 150 t/m 152)
Samen met Lizanne vlieg ik maandag 15 april vanaf Schiphol naar Lima. We arriveren rond 18.00u. We hebben kaartjes voor de bus naar Miraflores gekocht, maar deze bus vinden is nog even een zoektocht. Het is namelijk al donker als we buiten komen. De rit naar de wijk Miraflores duurt 1 uur en ik word wagenziek. Oeps, het reispilletje was ik vergeten. Uiteindelijk kwamen in het hostel, KACLLA the healing dog. Ze hebben hier een zwarte naakthond en deze hond zou een helende werking hebben voor reumatische klachten. We duiken snel ons bed in want het was een hele lange dag! De volgende dag nemen we na een heerlijk ontbijt in de ochtend deel aan een walking tour in het historische centrum met als einde een proeverij van Pisco, de nationale drank. Daarna eten we een lunch met prijs/kwaliteit 0% (niet lekker en veel te duur) en nemen we in de middag deel aan de walking tour in de wijk Barranco. Hier zien we zonsondergang aan zee. Een leuke drukke dag, maar we hebben zin om meer van Peru te ontdekken!

Huacachina 17 april – 19 april 2019 (Dag 152 t/m 154)
We nemen overdag de bus naar Ica (5 uur durende rit). Eenmaal aangekomen in ons hostel (The Upcycled Hostel, 15 min wandelen vanaf Huacachina) genieten van het lekkere eten dat we daar kunnen bestellen. De volgende ochtend gaan we met een buggy door de woestijn rijden. We stoppen af en toe om met een sandboard van de duinen af te glijden. Dit klinkt eng, maar het gaat lang zo hard niet dus het is een leuke activiteit! In de middag wandelen we rondom de oase in Huacachina en ’s avonds beklimmen we de zandduinen om zonsondergang te kunnen bewonderen. Het is prachtig hier, ondanks de drukte door de vele locals vanwege het paasweekend.

Arequipa 19 april – 21 april 2019 (Dag 154 t/m 156)
Overdag nemen we de 12,5 uur durende busrit van Ica naar Arequipa. We komen rond half 2 in de nacht aan in ons hostel en duiken meteen ons bed in. De volgende dag lopen we rond in Arequipa. We bezoeken Plaza las Armas, Alpaca Mundo (ja hier spotten we de eerste alpaca’s van onze reis), eten lekkere taartjes, boeken de tour naar Colca Canyon via Baby Llama (fantastische naam voor je reisorganisatie), bezoeken de markt om maracuya (passiefruit) te kopen en wandelen nog naar een uitzichtpunt voor zonsondergang en de vulkaan El Misti. Helaas kwamen we hier wat te laat aan. Het was namelijk al donker. ’s Avonds genieten we van een zelf samengestelde pasta bij Pasta Canteen en maken we ons klaar voor de hike naar Colca Canyon!

Colca Canyon 21 april – 22 april 2019 (Dag 156 t/m 157)
We worden 03.30u opgehaald en krijgen rond 07.00u een prima ontbijt voorgeschoteld. Vervolgens bewonderen we echt mega veel condors bij het uitzichtpunt waar we 45 min stoppen. We hadden verwacht er geen of misschien één te zien, maar dit ging alle verwachtingen te boven! Fantastisch om ze te zien rondcirkelen in de canyon. Na een welkomspraatje start de hike echt. We wandelen in 3 uur naar beneden en krijgen lunch, beginnend met quinoa soep (niet zo lekker als het misschien klinkt) gevolgd door rijst, friet en wat tomaat/avocado/komkommer. Later zien we vaker dat we vlees, rijst en friet krijgen en geen groenten. We vervolgen de route naar onze slaapplek over diverse heuvels. De uitzichten zijn erg mooi en we hebben veel geluk met het weer. Aangekomen in het kamp krijgen we een hutje toegewezen met echte bedden. Fijn. Samen met een Franse jongen delen we de kamer (in elke kamer staan namelijk 3 eenpersoonsbedden, niet heel logisch). Het avondeten bestaat weer uit een gepureerde soep (echt niet lekker) en spaghetti met een soort van wortelsaus? Niet het allerbeste eten. De volgende dag starten we om 05.40u. We moeten nu alleen maar steil naar boven lopen om de canyon uit te komen. Tot slot eten we nog gezamenlijk de lunch voordat we terugrijden naar Arequipa. Onderweg stoppen we nog 2x om alpaca’s te fotograferen en zien we sneeuw liggen op 5000m hoogte. Het was een hele toffe hike, maar 2d/1n is lang genoeg in de canyon.

Nachtbus Arequipa – Cuzco 22 april – 23 april 2019 (Dag 157 t/m 158)
Bij terugkomst van de hike eten we weer bij de Pasta Canteen en gaan we vervolgens naar het busstation om de nachtbus naar Cuzco te nemen. Een rit die uiteindelijk 10 uur duurt. Ook als je bus om 21.00u vertrekt krijg je avondeten in de bus. Het ziet er echt niet lekker uit en we besluiten om dit pakketje met plastic eten te skippen.

Cuzco 23 april – 26 april 2019 (Dag 158 t/m 161)
Niet geheel uitgerust komen we om 07.00u aan in Cuzco. We nemen een taxi naar ons hostel (Kokopelli) en stallen onze tassen. We besluiten onze was uit te zoeken en weg te brengen en alvast een heerlijk warme douche te nemen. In dit hostel zijn echt de meest fantastische douches die ik tijdens al mijn reizen heb gezien (oke Singapore uitgezonderd, maar daar hing ook een ander prijskaartje aan). We gaan lunchen bij Papachos, want daar maken ze guacemole vers aan je tafel! Mega lekker. Uiteindelijk zijn we zo’n 4-5 keer bij deze tent gaan eten! We doen mee aan een walking tour door Cuzco wat erg leuk is, want we bezoeken niet de standaard toeristische plekken. ’s Middags wandelen we nog wat rond in de wijk San Blas en zien we een begrafenis (ze lopen met de kist door de straten). De volgende dag vertrekken we om 05.30u naar Rainbow Mountain en Red Valley. We starten de hike op 4300m en eindigen op 5200m. Dit is echt hoog, we merken dat er veel minder zuurstof in de lucht zit, maar WAUW wat zijn de uitzichten prachtig! De Rainbow Mountain (ontstaan door mineralen) ligt er prachtig bij, evenals de vallei. We wandelen nog ongeveer 30-45 min langer naar Red Valley en daar zijn de uitzichten ook heel gaaf. Het is echt zo mooi hier dat ik denk dat deze dagtrip 1 van mijn favorieten van Peru is!

Salkantay trek 26 april – 29 april 2019 (Dag 161 t/m 164)
We vertrekken weer om 05.30u om aan de Salkantay trek te beginnen. We hebben gekozen voor de tocht van 4 dagen met terugreis per trein.

Dag 1: start: 05.30u. Busrit naar Mollepata. Hike naar Humantay Lake (2u omhoog en 1u omlaag). Late lunch en vroeg diner, waardoor we ’s avonds buikpijn hadden van het vele eten.
Dag 2: start 05.00u. Hike door de highlands naar het hoogste punt op 4629m en vervolgens een lange weg naar beneden door de lowlands/grens met de jungle. (3u omhoog en 5u omlaag)
Dag 3: start 05.00u. Hike door de lowlands/grens met de jungle en vervolgens nog van Hydroelectrica naar Aguas Calientes (4u afwisselend omhoog en omlaag en 3u vlak)
Dag 4: start 04.15u. Hike naar Machu Picchu (1,5u). Vervolgens een 2 uur durende rondleiding. Toen nog 1 uur zelf rondgelopen. Weer terug naar Aguas Calientes lopen (1,5u) en de trein (1,5u) naar Ollaytaytambo genomen. Tijdens de treinrit werd kleding aangeboden in de vorm van een modeshow, dat was eens iets anders! Verder werd ons een overheerlijke carrot cake voorgeschoteld. Toen nog 2,5u met een busje terug naar Cuzco.

Het was een leuke ervaring, we hadden een leuke groep, maar de uitzichten waren niet mega spectaculair tijdens de hike. We zijn allebei super moe na al dit wandelen, dus als we het over mochten doen zouden we voor 2d/1n kiezen om Machu Picchu te bezoeken. Machu Picchu is overigens echt geweldig. Ik was bang dat het tegen zou vallen omdat ik het al zo vaak op foto’s had gezien, maar de stad is erg groot, heel rustgevend, we waren er met zonsopkomst en het is prachtig als de eerste zonnestralen dan op Machu Picchu schijnen! Kortom, we hebben geen spijt dat we de hike hebben gemaakt, maar waren heel blij met de versie van 4 dagen + trein in plaats van 5 dagen + bus!

Cuzco 29 april – 1 mei 2019 (Dag 164 t/m 166)
We genieten dinsdag 30 april van onze rustdag na deze trekking. Het enige wat we doen is chillen en lekker eten bij Papachos. De volgende dag hebben we een tour die ons door de Sacred Valley leidt. We bezoeken Cinchero (weeftechnieken), Moray (inca terrassen), Moras (zoutterrassen), Ollaytaytambo (ruïnes) en Pisaq (ruïnes). Het is een lange dag en we krijgen ontzettend veel informatie (had voor ons iets minder gemogen), maar al met al een mooie dag. In de avond nemen we de nachtbus naar Puerto Maldonado.

Nachtbus Cuzco – Puerto Maldonado 1 mei – 2 mei 2019 (Dag 166 t/m 167)
Deze rit ging ontzettend snel. We hadden hele goede brede stoelen en voor we het wisten stonden we in het vochtig warme Puerto Maldonado. Een tricycle bracht ons naar ons afgelegen hostel.

Puerto Maldonado 2 mei – 6 mei 2019 (Dag 167 t/m 171)
Ons afgelegen hostel was eigenlijk meer een homestay. Ze hadden namelijk allerlei huisdieren zoals: cavia’s (die eten ze hier), papegaai, tarantula’s, honden, kippen, kolibri’s in de tuin en een zwijntje. We wilden graag een 3 daagse tour maken door het regenwoud, maar dat werd hier niet aangeboden. Uiteindelijk hebben we onze tour in de stad geregeld en dat was een mooie ervaring! Heel anders dan vorig jaar in Mulu NP, Borneo, Maleisië met Lizanne. We hadden nu veel minder geluk en hebben veel minder dieren gezien, maar we hebben het nog steeds naar ons zin gehad en het was goed georganiseerd met lekker eten en een mooie lodge (1000x beter dan de nacht in Bako NP, Borneo, Maleisië). De activiteiten die we hebben gedaan over 3 dagen: canopy walk, ziplinen, kayakken, Monkey Island, nightwalk, papegaaien spotten, roeien over Sandoval Lake en dieren spotten (vooral veel grote vogels gezien), kaaimannen spotten, piranha vissen (helaas alleen 2 catfish gevangen), indigenous people bezoeken en met pijl en boog schieten. Heel veel dus in een korte tijd! Op maandag 6 mei vliegen we in de middag van Puerto Maldonado naar Lima. ’s Avonds vliegt Lizanne terug naar Nederland en ik neem de nachtbus naar Huaraz.

Nachtbus Lima – Huaraz 6 mei – 7 mei 2019 (Dag 171 t/m 172)
Om bij het busstation te komen moet mijn uber chauffeur door diverse straten (de wijk barrios altos) rijden waar je liever niet rondloopt. Voor de veiligheid doet hij de deuren op slot en moet ik mijn handbagage uit het zicht plaatsen. De rit duurt 1 uur maar aangekomen op het busstation is alles weer goed! De nacht in de bus verloopt ook snel, weer heb ik een brede grote stoel, waardoor ik redelijk slaap die nacht.

Huaraz 7 mei – 13 mei 2019 (Dag 172 t/m 178)
Aangekomen in Huaraz om 07.00u is mijn bed al opgemaakt. Ik loop die dag rond en bedenk wat ik hier wil zien/doen. Uiteindelijk maak ik drie daghikes, alle drie verschillend van elkaar. De eerste hike is naar Laguna Paron en we moeten alleen maar klimmen en klauteren over rotsen. Het meer is oogverblindend mooi, zo blauw! Dit komt door de mineralen in het gletsjer water. De tweede hike is naar Laguna 69 via een omweg. Hierdoor zien we de Llanganuco vallei, nog een andere laguna en de zonsopkomst op een hoogte van 4700m. Deze hike is 14km lopen en best wel lang. De derde hike kan ik zonder tour doen (samen met twee Nederlandse meisjes) en is naar Laguna Churup. De weg is erg steil, maar het meer is net een spiegel. Zo bijzonder! Verder heb ik nog twee rustdagen in Huaraz, want elke dag rond 03.00u opstaan en pas rond 18.00u terugzijn, hiken op deze hoogte en korte nachten zorgen ervoor dat ik heel moe ben. Huaraz is een erg leuk dorp en het heeft een prachtige omgeving (Cordillera Blanca). Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden voor hikes, ook voor meerdere dagen. Ik heb besloten dat ik het wel prima vind met wat ik heb kunnen zien. Daarom neem ik maandag 13 mei de bus terug naar Lima om vervolgens naar mijn nieuwe bestemming te gaan!

4 gedachtes over “Peru

1. Super leuk om terug te lezen!! Wat hebben we veel gedaan en gezien😍 De plaatjes van Huaraz zijn ontzettend mooi, maar pfoe al die hikes, hoe doe je het🤣

Geliked door 1 persoon

2. Je bent weer op pad gegaan! Dat is fijn en dat betekent ook dat de gezondheid van je vader gelukkig weer stabiel is. Wat leuk dat je de start weer hebt kunnen maken samen met Lizanne.
    Het ziet er allemaal prachtig uit en vooral ook kleurrijk!
    Mooi om te lezen weer wat je allemaal doet. Ook erg inspannend!!😓
    Alleen bij het lezen wordt ik al moe 🙈😂
    Nog een mooie reis verder gewenst,
    maar dat komt vast goed.
    Groetjes van ons

Geliked door 1 persoon

1. Dankjewel voor jullie reacties iedere keer weer!! Papa heeft nog een lange weg te gaan, maar met veel geduld (en ook wat geluk) moeten we er komen.
      Ja het was flink aanpoten in Peru. Ik doe het nu wat rustiger aan hoor! Niet meer zoveel hikes🤗