Brazilië

Ik was niet van plan om Brazilië tijdens deze reis te bezoeken, maar vanwege het slechte weer in het Andesgebergte heb ik ervoor gekozen om de plannen om te gooien en naar Brazilië te gaan. Na uitgezocht te hebben welk gedeelte van Brazilië nu het juiste seizoen heeft om te bezoeken kwam ik uit bij de regio tussen Rio de Janeiro en Florianopolis. Ik vloog vanaf Salta via Buenos Aires naar São Paulo. Een heel nieuw (onvoorbereid) avontuur, ik zag het wel zitten en had er veel zin in. Even iets helemaal anders, en dat is Brazilië ook echt. Enerzijds heb ik prachtige natuur mogen aanschouwen bij de Iguazu Falls (al eerder in januari dit jaar), anderzijds heeft elke stad weer een andere sfeer (vergeleken met de steden die ik tot nu toe heb bezocht). Brazilië is puur en rauw. De tegenstellingen zijn groot en duidelijk zichtbaar als je over straat loopt. Je staat met je neus bovenop het contrast tussen arm en rijk. Dat is confronterend en brengt je tot nadenken, want hoe kun je als overheid in zo’n gigantisch land mensen een veilige omgeving bieden met goede gezondheidszorg en educatie voor de kinderen. Toch zijn de mensen die ik hier heb ontmoet ontzettend behulpzaam geweest en vriendelijk. Overal klinkt muziek, het land is kleurrijk en mensen zijn trots om Braziliaans te zijn. Ze zijn deze wereld gewend en ‘zien’ het niet, want dit is de wereld waarin zij gewend zijn te leven. Ik moest best wel lang wennen, ongeveer een week, om alle daklozen op straat te zien leven, maar ook om op bepaalde plekken in de stad spanning op straat te voelen. Spanning omdat je weet dat zij weten dat je meer te besteden hebt dan zij. En je weet dat zij niets hebben te verliezen. Voelde ik me onveilig? Nee, maar ik nam ook voorzorgsmaatregelen, voor de schemering was ik al terug in het hostel, ik nam nooit pasjes mee en alleen €30-40 cash. Toch merkte ik dat ik daar goed meng met mijn getinte huid en bruine haren, want vaak vroegen mensen de weg aan mij in het Portugees.  Ik heb (gelukkig) niets ergs meegemaakt. Portugees lezen gaat trouwens goed, want dat lijkt veel op Spaans. Maar wanneer mensen het spreken kan ik er niets van verstaan. Wil ik terug naar Brazilië? Ja, het liefst morgen nog.

São Paulo 5 feb – 8 feb 2019 (Dag 140 t/m 143)
Bem vindo ao Brasil. Daar sta ik dan, in het 5e grootste land ter wereld. Ons kikkerlandje past ongeveer 204 keer in Brazilië. Ik land op São Paulo International Airport. Vanaf het vliegveld ga ik op zoek naar de lokale bus. Deze lokale bus zag er meer uit zoals de bussen waar we vroeger mee op schoolreisje gingen. Ik bleek de enige persoon te zijn die gebruik wilde maken van deze busroute. Ik dacht nog misschien rijdt de bus dan helemaal niet, maar nee hoor, mevrouw wilt u water? Daar is een usb oplader en we hebben wifi, daar hangt het wachtwoord. En dat allemaal in het Portugees, maar het is makkelijk te begrijpen als alles wordt aangewezen. Na 5 minuten vertrekken we. Onderweg zie ik een limousine en verschijnt er een glimlach op mijn gezicht, want ik zit eigenlijk ook in een limousine, maar dan in een veeeel langere… Deze vriendelijke chauffeur zet mij af bij het metrostation, 3 blokken lopen vanaf mijn hostel. Wat een luxe. Een goede binnenkomer in Brazilië. Ik wandel naar mijn hostel en nadat ik me heb gesetteld duik ik snel mijn bed in, want deze reisdag bedroeg 16 uur. De volgende dag moet ik heel erg wennen aan alle indrukken en besluit ik de dag te besteden aan het uitstippelen van mijn route. De tweede dag loop ik rond in São Paulo. In het historische centrum vind je echt veel daklozen. Op de kaart van maps.me zie ik veel parkjes, maar als ik daar aankom liggen er overal daklozen. Niet echt een prettige omgeving (overal stinkt het naar urine) om mijn broodje op te eten. Ik wandel uit dit groot openbaar toilet verder naar een andere wijk met meer laagbouw en streetart. Hier vind je ook allemaal leuke etenstentjes, het is er veel rustiger qua verkeer en zie ik veel bloemen. Een veel fijnere buurt om rond te wandelen. Ik bezoek de bekende batman alley, een straatje met alleen maar streetart (ook van meneer Batman yes) en bezoek diverse leuke boetiekjes die allerlei accessoires voor de carnaval verkopen. Prachtige outfits, kunnen wij nog iets van leren haha, maar het weer is hier 35 graden dus dan draag je ook andere kleding dan bij ons. Het viel me op dat het metro netwerk in deze stad (‘maar’ 12+ miljoen inwoners) soms echt mega modern is. Het is het grootste netwerk van Brazilië en na New York het meest intensief gebruikte netwerk ter wereld (dagelijks gebruiken ongeveer 8 miljoen mensen de metro in São Paulo). De interval tussen twee treinen is 99 seconden in de spits (mijn ervaring: het is ook echt maar 99 seconden, er staat een bord waarop wordt afgeteld). São Paulo is dus echt een big city.

Rio de Janeiro 8 feb – 13 feb 2019 (143 t/m 148)
Na een busrit van 6 uur kom ik aan op het busstation van Rio de Janeiro. Van tevoren had ik uitgezocht welke lokale bus ik richting het hostel (in de wijk Lapa) kon nemen. Toen moest ik nog een klein stukje een heuvel oplopen. Aan een kant van de straat zaten allemaal daklozen, sommigen sliepen op een stukje karton. Ik liep over het trottoir aan de andere kant van de straat en kwam mooi voor het donker aan in mijn hostel. De volgende dag ben ik meteen op pad gegaan. Ik bezocht eerst de Escadaria Selarón. Dit zijn betegelde trappen die de wijken Lapa en het hoger gelegen Santa Teresa met elkaar verbindt. Het bijzondere hieraan is dat een bewoner aan deze trappen (de Chileense man Jorge Selarón) de trappen wilde opvrolijken door ze te versieren met tegeltjes. De hele wereld heeft hier gehoor aan gegeven en uit alle hoeken van de wereld ontving deze man tegeltjes. Het is nu een trekpleister voor toeristen. Hierna nam ik de lokale bus naar Pão de Açúcar (Suikerbroodberg). Om bij het hoogste uitzichtpunt te komen moet je twee cable cars nemen. Nadat ik het hoogste uitzichtpunt had bewonderd ging ik terug naar het eerste uitzichtpunt, want daar stonden meer bankjes. De hoogte van de berg is 396m en je hebt prachtige uitzichten op de heuvelachtige skyline van Rio de Janeiro. Op een gegeven moment hoorde ik een vreemd geluid. Het bleek een pratende sagui aap te zijn (omslagfoto van deze blog). Deze soort had ik nog niet eerder gezien! Het lijkt net op een dikke marmot uit Rocky Mountains NP in de USA, maar deze zat toch echt in een boom te communiceren met andere sagui apen die ineens tevoorschijn kwamen. De volgende dag ben ik samen met een stelletje uit Jersey naar Christ the Redeemer gegaan, één van de zeven wereldwonderen gemaakt door de mens. Het beeld is 38m hoog en staat op een berg (710m hoog). Je wordt met een treintje de berg opgebracht. Het is ontzettend druk en heet hier boven op die berg, maar indrukwekkend is het zeker. Ik heb dit beeld zo vaak op de foto gezien, en dan sta ik er ineens recht voor! Bizarre momenten soms op reis. Ik had het idee om naar beneden te wandelen via een andere route, maar die scheen niet veilig te zijn. Dus ging ik weer terug met het treintje en toen heb ik de bus naar Ipanema Beach genomen. Zongebruinde gespierde mannen spelen volleybal op het strand. Dames flaneren in string bikini’s over het strand en de daarnaast liggende boulevard. Ik voel me een beetje ongemakkelijk hier haha, maar leuk om te zien natuurlijk. Het benadrukt de tegenstellingen in deze stad opnieuw. De derde dag heb ik Museu do Amanhã (over de toekomst van onze aardbol) bezocht en daarna een trammetje naar de hoger gelegen wijk Santa Teresa genomen om van enkele uitzichten onderweg te genieten. Ik heb bewust niet gekozen om een favela (Portugees voor sloppenwijk) te bezoeken, omdat ik het vervelend vind als toeristen naar je huis komen kijken, wat eigenlijk niet altijd een huis te noemen is (weetje: in Brazilië wordt iets als huis aangemerkt als er een dak op zit. Huizen mogen niet worden gesloopt). Er zijn ongeveer 1000 favela’s in en rondom Rio de Janeiro. Ze liggen verspreid door heel Rio, dus het kan zo zijn dat je ineens in een minder goede buurt rondloopt. Daarom is het van belang om in Rio te weten wat je van plan bent en waar je naartoe wil. Het beste is om de lokale bus te nemen of een uber te bestellen, maar beter ga je niet lukraak rondlopen.

Mijn laatste dagen in Rio (maandag 11 feb, dinsdag 12 feb, woensdag 13 feb) verliepen anders dan verwacht. Sinds maandag 11 feb lag papa onverwacht in het ziekenhuis. Op dinsdag 12 feb blijkt de reden een lekkende hartklep te zijn. Bij een laatste onderzoek voordat hij naar huis mag op woensdag 13 feb blijkt er meer niet goed te zijn met zijn hart waardoor een risicovolle open hart operatie nodig is. Woensdag 13 feb heb ik via mijn reisverzekering kunnen regelen naar huis te kunnen, zodat ik op donderdag 14 feb in de middag al bij papa kon zijn. De open hart operatie zal worden uitgevoerd in Eindhoven op dinsdag 26 feb horen we maandag 18 feb. Helaas kregen we gisteravond 25 feb te horen dat uit bepaalde vooronderzoeken blijkt dat er problemen zijn met zijn hart waardoor de operatie van dinsdag 26 feb moet worden uitgesteld. Ik ben dus voor onbepaalde tijd nu in Nederland. Het reizen wordt later vervolgd :-).

Vlucht Rio de Janeiro – Amsterdam 13 feb – 14 feb 2019 (Dag 148 t/m 149)
Flink verwend door de KLM crew van vlucht KL706 Rio-Ams 14 februari 2019. En dan sta je ineens (in voor mij een ijzig koud) Nederland. Binnen 24 uur kan alles zijn veranderd, maar Nederland als bestemming was toch wel een grote verrassing.

8 gedachtes over “Brazilië

1. Geen leuke reden om naar huis te komen:( 😦
    Wel goed dat je er voor jullie pap kan zijn..

Die reis komt wel goed, als het beter gaat dan ga je weer lekker verder reizen:)

Liefs Lizanne

2. Niet de reden die je wenst om hals over kop terug te moeten. Maar fijn dat het je is gelukt snel in Nederland te zijn om bij je vader te kunnen zijn en je moeder te steunen. De reis vervolgt zich weer als het weer beter gaat.
    Heel veel beterschap en sterkte.

Groetjes
    Jos en Jos Megens

1. Dankjewel! Nu is het allemaal nogal heftig, maar alleen maar fijn om dan ook thuis te zijn voor mijn ouders. Hopelijk ben ik snel weer ‘on the road’🤗
      Groetjes uit Heesch deze keer, is wel een afwisseling toch😜

1. Hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad! De operatie is goed gegaan, helaas traden er een aantal complicaties op, maar nu gaat het langzaam de goede kant op. Bedankt voor je berichtje