Paraguay, Uruguay & Argentinië: het noorden

Een bezoek aan een nieuw continent blijft bijzonder. Je wordt overvallen door een intens, overweldigend gevoel, omdat je op het punt staat een stuk van de wereld te ontdekken waar je nog niet eerder bent geweest. De hoogtepunten van deze maand vond ik de Iguazu watervallen en de gekleurde rotsen in het noorden van Argentinië. Uruguay was fijn, maar niet extreem bijzonder.
Vlucht Mexico Stad-Lima-Asunción 7 januari-8 januari 2019 (Dag 111 t/m 112)

Paraguay
Ciudad del Este 8 januari-11 januari 2019 (Dag 112 t/m 115)

Na een lange vlucht van Mexico Stad naar Lima en van Lima naar Asunción land ik om 06.00u in Asunción. Tijdens het wachten op de bagage kom ik twee andere backpackers tegen. Ze schijnen uit Ecuador te komen, op vakantie te zijn geweest in Colombia en in Brazilië te wonen (6 uur vanaf de grens Paraguay-Brazilië). Samen met hen deel ik een taxi naar het busstation, waar ik heb besloten direct de bus naar Ciudad del Este te nemen, een reis van 7 uur. Nu ben ik toch al lang onderweg, dus laat ik maar meteen doorgaan. Vanaf dit grensdorpje kan ik de Iguazu watervallen vanaf de Braziliaanse zijde en de Argentijnse zijde bezoeken. Het blijkt niet de beste plek te zijn om de Iguazu watervallen te bezoeken, aangezien de lokale busrit naar Argentinië 4 uur duurde (15 km) en naar Brazilië 3 uur (10 km), vanwege constante drukte bij de grens Paraguay-Brazilië. Maargoed ik ben in Zuid-Amerika woehoeee en heb een fijn hostel in Paraguay (totdat de laatste nacht de airco op 16 graden staat en ik uiteindelijk 2 weken zwaar verkouden ben) en accepteer de reistijden. Het enige nadeel is dat je wel goed op de tijd moet letten in het park, want je wil de laatste bus terug naar Paraguay niet missen, en die gaat helaas al rond 18.00u.
Als enige toerist aan boord die daadwerkelijk naar migration aan de grens moet (locals hoeven geen stempels te halen, ze hebben een id kaart, maar ook die hoeven ze niet te laten zien), werkt het als volgt voor Paraguay-Argentinië:
-100m voor de grens spring je uit de bus
-je rent het kantoortje binnen om een stempel te ontvangen dat je Paraguay verlaat
-je rent weer terug naar je bus (vanwege de file was ik elke keer sneller dan de bus)
-vervolgens rijd je Brazilië binnen zonder stempels
-bij de grens van Brazilië-Argentinië krijg je een stempel voor Argentinië en gaan al je spullen door een scan
-je wordt bij het busstation in Puerto Iguazu (Ar) of Foz da Iguazu (Br) afgezet
-vanaf het busstation is het nog ongeveer 1 uur naar het nationaal park

Een heel avontuur dus, maar het ging allemaal heel gemakkelijk.

De Iguazu watervallen zijn één van de zeven nieuwe wereldwonderen. Ze liggen verspreid over Brazilië en Argentinië en tellen tussen de 270-300 watervallen, afhankelijk van hoeveel water er stroomt. De watervallen zijn 2,7 km breed, wat het erg indrukwekkend maakt.
Als eerste ben ik naar de Argentijnse zijde van de Iguazu watervallen gegaan. Met een treintje kun je de wandeltijden verkorten in het park. Enige nadeel is dat er een tijdslot op zit, dat wil zeggen dat je een kaartje moet halen voor een bepaald tijdvak. De treintjes vertrekken dan per tijdvak. Elk tijdvak is 20 min dus soms waren de wachten 3 tijdvakken = 60 min. Soms was het dus sneller om toch gewoon te wandelen. Ik bewandel de upper trail, zodat je de watervallen van bovenaf ziet, de lower trail zodat je de grootsheid van de watervallen ziet (en als je wil drijfnat kan worden). Tot slot ben ik naar Garganta del Diablo (de keel van de duivel) gegaan. Ontzettend indrukwekkend om zo immens veel water over een breedte van 150m naar beneden te zien storten (70m diep).
De volgende dag bezoek ik de Braziliaanse zijde. Ik ben heel verrast, want wat is dit mooi! Vanaf hier heb je een panorama uitzicht op de watervallen. Prachtig. Heel anders dus dan de Argentijnse zijde, waardoor het een must is beide zijden te bezoeken.

Aangezien alle bussen vanaf Ciudad del Este naar Buenos Aires voor de komende 4 dagen vol zitten reis ik eerst weer af naar het busstation van Puerto Iguazu (Ar) om vanaf daar de nachtbus naar Buenos Aires te nemen. 22 uur later kom ik aan in het hostel.

Reizen in Paraguay is lastig. Naast Spaans spreekt men ook Guaraní (indianentaal, geen overeenkomsten met het Spaans, dus werkelijk onverstaanbaar). Om bij ‘toeristische attracties’ te komen zul je eigen vervoer moeten hebben of een auto met chauffeur moeten huren. De chauffeur is dan meteen je gids. Dit vond ik voor in mijn eentje te prijzig, waardoor ik besloot Paraguay als uitvalbasis voor de Iguazu watervallen te gebruiken, maar zoals je hierboven al las was ook dit niet de allerbeste plek. Ik heb wel een fijne tijd gehad in Paraguay, de mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, en de supermarkt was mega mega groot. Genoeg keus dus. Een nieuwsgierige cassière vuurde allerlei vragen op me af. Toen ik vertelde dat Heineken bier Nederlands is keek ze me met grote glunderende ogen aan. Nu wist ze ook iets van Nederland hahaha.

Argentinië
Nachtbus Ciudad del Este-Buenos Aires 11 januari-12 januari 2019 (Dag 115 t/m 116)

Buenos Aires 12 januari-17 januari 2019 (Dag 116 t/m 121)
Buenos Aires, het Europa van Zuid-Amerika. De stad is enorm met zo’n 14 miljoen inwoners. Mijn hostel is in de rustige wijk Monserrat. Vlakbij ligt de artistieke wijk San Telmo, waar op zondag een grote markt is. Ik koop een stok kaarten met teksten van bekende tango liedjes. Een typisch Argentijnse souvenier. Ik neem deel aan een walking tour door de wijk Recoleta. Hier vind je veel oorlogsmonumenten, ambassades en een grote begraafplaats. Ik wandel ook door de kleurrijke wijk La Boca en bezoek een theater dat is omgebouwd naar een enorme boekwinkel. Ik ontmoet Martin (ontmoet tijdens de hike Kalaw-Inle Lake, jan 2018 Myanmar) in zijn wijk Palermo. Hier is veel groen te vinden. We wandelen naar verschillende parken en genieten van een koud drankje op één van de vele terrasjes in Palermo. Een aantal dagen heeft het volop gestortregend. De verkoudheid werd een stuk erger dus ik heb de regendagen gebruikt om rust te nemen en fotoalbums te maken.

Uruguay
Montevideo 17 januari-18 januari 2019 (Dag 121 t/m 122)

Vanaf Buenos Aires neem ik de boot (2 uur) en de bus (5 uur) naar Montevideo. Ik wandel van het oude centrum langs de kust naar het nieuwe centrum. Een flinke wandeling van 10 km op teenslippers, oeps! Ik eet eindelijk weer eens een goede maaltijd bij het Hard Rock Café en neem de bus terug naar mijn hostel. Één nachtje in deze stad is meer dan voldoende.

Punta del Diablo 18 januari-21 januari 2019 (Dag 122 t/m 125)
Na een busreis van 6 uur richting het noorden kom ik aan in dit slaperige kustplaatsje. Behalve de hoofdweg zijn alle andere wegen van zand. Dit geeft direct een heel andere sfeer. Veel Argentijnen gaan hier van dec-mrt op vakantie. Er zijn niet echt veel faciliteiten, ze worden tenslotte maar enkele maanden per jaar gebruikt. Dat merk je (helaas), maar ondanks dat zijn er veel plekjes aan zee te vinden waar je kunt genieten zonder andere mensen om je heen. Dat is dan ook het enige wat ik hier heb gedaan; boek lezen op het strand!

Colonia del Sacramento 21 januari-22 januari 2019 (Dag 125 t/m 126)
Terug naar het zuiden; ik blijf nog een nachtje in dit koloniale dorpje. Ik bewonderde de zonsondergang en heb rondgewandeld in het oude centrum. De architectuur van de vuurtoren is bijzonder omdat het onderste gedeelte vierkant is en het bovenste gedeelte rond. Tevens staat de vestigingsmuur nog en kun je oude kanonnen bewonderen. De sfeer kan als volgt worden omschreven: gekleurde huisjes begroeit met planten (soms ook op het dak), veel bloemen aan de bomen, straten met keien en een park waar een koppel de tango danst op zelf meegebrachte muziek. Het straalt veel rust uit en ik vind dit één van de fijnste plekjes tot nu toe die ik heb bezocht. Ik neem de boot terug naar Buenos Aires en vervolgens de nachtbus naar Cordoba.

Argentinië
Nachtbus Buenos Aires-Cordoba 22 januari-23 januari 2019 (Dag 126 t/m 127)

Cordoba 23 januari-25 januari 2019 (Dag 127 t/m 129)
Terug in Argentinië kom ik ’s ochtendsvroeg aan in Cordoba. Ik heb een hostel een stukje uit de stad gevonden, maar met veel gemeenschappelijke ruimtes en een zwembad! Het blijkt uiteindelijk een heel fijn hostel te zijn; bed douche ontbijt wifi; alles is hier goed. Schuin tegenover het hostel zit Pani Café. Ik eet er een overheerlijk broodje gerookte zalm met avocado komkommer tomaat en kruidenkaas met bieslook. Dit is echt even dubbel en dwars genieten. Ik ontmoet een meisje uit Canada in mijn slaapzaal. Samen bezoeken we La Cumbrecita, een klein dorpje ten zuiden van Cordoba. La Cumbrecita is een dorp gebouwd om Argentijnen te stimuleren meer op vakantie in eigen land te gaan. In deze omgeving zitten veel immigranten uit Duitsland en Zwitserland, wat zich vertaald in hetgeen op het menu staat en de architectuur van huizen. Auto’s zijn hier niet toegestaan. We wandelen naar een waterval om te lunchen. Daarna wandelen we naar een uitzichtpunt, die helaas in de wolken ligt. Toch is het een mooie omgeving om te wandelen en hebben we geen spijt van onze beklimming zonder uitzicht.
Ik neem opnieuw een nachtbus, deze keer richting het noorden, Tucuman. ’s nachts krijgt de bus een lekke band, waardoor we 2 uur vertraging oplopen. Hierdoor mis ik de eerste bus naar Cafayate en moet ik 6 uur wachten tot de volgende bus. Ik probeer in mijn beste Spaans nog compensatie te krijgen, want ik had speciaal dit ticket met deze tijdstippen gekozen en hiervoor meer betaald, maar nee enige vergoeding in de vorm van een kortingscode of maaltijdbon kennen ze helaas niet.

Nachtbus 25 januari-26 januari 2019 (Dag 129 t/m 130)

Cafayate 26 januari-28 januari 2019 (Dag 130 t/m 132)
Om 18.00u komt de bus aan in het afgelegen Cafayate. Ik wandel door het dorp naar mijn hostel en ook hier hangt een hele relaxte sfeer, net zoals in Colonia del Sacramento. Ik ontmoet een jongen uit Buenos Aires in mijn slaapzaal en samen gaan we die avond eten aan het plein, met uitzicht op de kerk en het park. De volgende dag huur ik een mountainbike en neem ik de bus richting Salta. Ik laat me 50 km buiten de stad, bij Garganta del Diablo, afzetten en gebruik de rest van de dag om terug te fietsen naar Cafayate. Onderweg stop ik voor diverse bezienswaardigheden, zoals Garganta del Diablo, een soort canyon, het amphitheater (rond uitgesleten, heel bijzonder), uitzichtpunt tres cruzes, obelisco en nog veel meer moois. De contrasten van de kleuren van de rotsen en de groene begroeiing rondom de uitgedroogde rivier zijn prachtig. Vanaf km paal 17 tot aan Cafayate loopt de weg niet meer grotendeels naar beneden, maar is het vlak. Ook de omgeving wordt een stuk saaier, waardoor ik op een gegeven moment niet meer vooruit ben te branden. Nog 10 km te gaan en wat doen mijn billen zeer! Stoppen heeft niet veel zin, want om dan weer op dat zadel te gaan zitten is een marteling. Uiteindelijk heb ik 6 uur over 50 km gedaan en spring ik meteen onder de douche om al het stof van me af te spoelen. Interessant weetje: als ik ’s avonds weer met die Argentijnse jongen ga eten kom ik erachter dat de keuken van de restaurants pas om 20.30u open gaat! Tot die tijd kun je dus geen eten bestellen in dit dorp, bizar!

Humahuaca 28 januari-31 januari 2019 (Dag 132 t/m 135)
Vanaf Cafayate neem ik de bus naar Salta (3 uur) en vanaf Salta naar Humahuaca (4 uur). De uitzichten tijdens de busritten zijn ronduit adembenemend. Humahuaca ligt ver in het noorden van Argentinië, 3 uur van de grens van Bolivia. Het is hier in de nacht een stuk kouder vanwege de hoogte (2400m). Ik bezoek El Hornocal met de lokale bus. Dit is een uitzichtpunt op 4350m hoogte. Wat je ziet is een bergpas bestaande uit alle kleuren van de regenboog. Ik had geluk met het weer; geen laaghangende wolken, want dan zie je dus niets. Ik vind het mooi hier, rustgevend en ook nog eens ver weg van de bewoonde wereld! De dag erna bezoek ik met drie mensen uit mijn hostel (een koppel uit Frankrijk en een Argentijnse dame) Quebrada de las Señoritas. Dit is een canyon vlakbij het inimini dorpje Uquia, ten zuiden van Humahuaca. De Argentijnse dame heeft een auto dus dat is fijn, even geen bus! We wandelen door het rotsachtige woestijn gebied en dankzij de offline te gebruiken kaart van maps.me vinden we ons eindpunt; scherp gevormde rotsen in verschillende kleuren. De uitzichten zijn wederom prachtig en het is een erg warme dag. Ik verbrand zelfs, oeps.

Tilcara 31 januari-4 februari 2019 (Dag 135 t/m 139)
Tot slot reis ik vanaf Humahuaca weer een stukje terug naar het zuiden en verblijf ik in Tilcara. Ook weer een klein dorp maar met heel veel charme. Ik heb een hostel gekozen met een grote tuin. Ze hebben zelfs 2 lamas, fantastisch! Ik ontmoet drie meisjes uit Zuid-Korea en ga met hen de volgende dag naar Purmamarca. Daar wandelen we naar twee uitzichtpunten om wederom regenboogkleurige rotsen te aanschouwen. Bizar genoeg kom ik uitgerekend hier een jongen tegen waarmee ik op dezelfde slaapzaal lag in Paraguay! Hoe toevallig! De wereld is zo groot, maar soms o zo klein. Ik eet lunch met de Koreanen en we bestellen allemaal lama. Het vlees is sappig en smaakt goed! Leuk om geprobeerd te hebben. Vervolgens gaan we met een tour naar Salinas Grandes, de zoutvlakten van Argentinië. De rit duurt 1,5 uur en we passeren een bergpas van 4170m. Er ligt een laagje water op de zoutvlakte vanwege de hevige regenval van de afgelopen dagen, waardoor je een weerspiegeling krijgt. Ik vind het fantastisch om dit uitzicht te zien, want het voelt ook letterlijk echt zo ver weg van alles. De zon schijnt volop als we er zijn, alhoewel we in de verte een enorme regenbui zien aankomen. De overige twee dagen heb ik me bezig gehouden met de planning van mijn reis. Ik heb namelijk een buskaartje naar San Pedro de Atacama in het noorden van Chili, maar vanwege de hevige regenval zijn er modderstromen ontstaan en zijn alle bezienswaardigheden in de omgeving gesloten, inclusief de grens naar Bolivia (wat plan A was) en de weg naar Calama (wat plan B was). Plan C is om een maand extra in Patagonië door te brengen, maar ik wil geen risico lopen om te moe te zijn door al het hiken dat ik het geen twee maanden volhoud. Uiteindelijk heb ik zondag 3 februari de knoop doorgehakt om het roer om te gooien. Ik ga in mei naar Bolivia en misschien nog naar San Pedro de Atacama als het uitkomt met mijn planning. Dinsdag 5 februari vlieg ik vanaf Salta via Buenos Aires naar Brazilië. Heel impulsief en ongepland, maar ik heb er onwijs zin in, nu alleen hopen dat de zon hier wel schijnt 🙂

Salta 4 februari-5 februari 2019 (Dag 139 t/m dag 140)
Aangezien mijn vlucht 5 februari om 06.00u vertrekt blijf ik een nachtje in Salta. Het is best een leuk stadje met mooie kerken en een leuk plein. Ik eet een heerlijke Italiaanse maaltijd en zoek de laatste dingetjes uit voor de reis naar Brazilië!

4 gedachtes over “Paraguay, Uruguay & Argentinië: het noorden

1. Oh zo schattig die lama’s in de tuin, daarna ga ik uit eten en bestel ik lama.. wait what?!
    Fijn dat het je heeft gesmaakt hahahaha

Je hebt weer veel leuke mensen ontmoet! Mooie foto’s weer, vooral die van de zoutvlaktes, wauw!!

Liefs Lizanne

2. Wat een onderneming is het toch! En alle beslissingen in je eentje nemen, petje af!
    Er komt zoveel informatie op je af, dat het inderdaad goed is om alles vast te leggen middels verslagen en fotoalbums. Dat zal je nog van pas komen om later precies te achterhalen waar alles nu precies was!
    Prachtige foto’s komen weer voorbij van geweldige natuur. Genieten🦙⛰🌄🏞⛪️🏜

Groetjes Jos en Jos Megens

1. Ja, nu ik thuis ben kan ik alles nog eens terug kijken van waar ik tot nu toe allemaal ben geweest. Bijzonder is dat. Het zijn ook veel plekken haha, maar de fotoalbums zijn erg waardevol. Zo kan ik dus ook nog eens heel lang nagenieten 🦙