Mexico

De eerste maand in Mexico zit erop! Wat is het een fantastische reis tot nu toe. Ik heb me helemaal niet onveilig gevoeld in Mexico, wat toch een veelvoorkomende vraag is van veel mensen. Elke provincie heeft bijzondere plekken, soms cultureel interessant, soms prachtige natuur. Ik heb al veel leuke mensen ontmoet waarmee ik een klein deel van mijn reis heb kunnen delen. Soms is dat een busrit, een middagje de stad verkennen, samen koken, of zelfs een hele week samen reizen. Voor mij voelen de provincies Chiapas en Oaxaca wel meer als het ‘echte’ Mexico dan Quintana Roo en Yucatán, omdat dit deel vaak wordt gemeden door toeristen die 1 tot 3 weken hier op vakantie zijn. Het is een heel tof land, ontzettend kleurrijk en overal hoor je muziek! Ik ben blij dat ik er nog een tweede maand mag doorbrengen, maar daarover meer in de volgende blog :-).

Tulum (Quitana Roo) 11 nov – 14 nov 2018 (Dag 54 t/m 57)
Mijn eerste echte dag in Mexico! In deze provincie is het tijdsverschil -6 uur met Nederland in plaats van -7 uur) Ik heb de bekende ruïnes aan zee bezocht en zag veel iguana’s. Daarna ben ik naar het strand gewandeld om iets te eten en even te genieten van het uitzicht. Vervolgens ben ik met een collectivo (klein busje) naar cenote Nicte-Ha gegaan. Een cenote is een grot of grote poel (soms diep, soms ondiep) gevuld met regenwater dat via de grond naar beneden is gesijpeld. Het zijn dus eigenlijk ondergrondse rivieren en in de provincies Quintana Roo en Yucatán vind je meer dan 3000 cenotes. Cenote Nicte-Ha is mijn eerste cenote en wat is het water helder! Het was niet diep wat ervoor zorgde dat je duidelijk de bodem kunt zien. Het was een mooie rustige plek. ‘s Avonds ontmoet ik Joëll en Sandra. Ze zijn hier op vakantie en met goed geluk kruisten onze wegen. Samen eten we burritos en maak ik kennis met het befaamde spel Regenwormen. Een fantastische avond, want natuurlijk is het fijn om familie te zien.
De volgende dag bezoeken we de ruïnes van Muyil, wandelen we door de jungle over een boardwalk en nemen we een boottochtje over twee lagoons in het Sian Ka’an Nature Reserve. Het water in de lagoons is zo warm en helder. Het is een erg mooie plek. Er is een stuk met een ‘stroomversnelling’ waar we doorheen dobberen met ons lifevest aan als een pamper. Zo hoef je niets te doen! Geweldig, dit lijkt net centerparcs. We gaan nog naar het strand bij Akumal maar dat is ontzettend toeristisch. Ik ga snorkelen in de hoop schildpadden te zien, maar ik zie alleen visjes en een rog. Wellicht is de ochtend een beter moment, of een ander stuk op het strand. ‘s Avonds eten we weer gezellig samen en spelen we natuurlijk… Regenwormen!

Isla Holbox (Quintana Roo) 14 nov – 17 nov 2018 (Dag 57 t/m 60)
Mijn reis naar het eiland Holbox verloopt spoedig, maar zodra ik in de haven aankom regent het daar flink. En ook op de boot. En ook op het eiland. De straten staan blank en ik kom doorweekt aan bij het hostel. Blijkbaar is er een noorderstorm en hebben ze weer een keer regen sinds 6 maanden. De eerste dag regende het niet meer, maar waaide het nog steeds hard en was de lucht grijs. De tweede dag was de lucht wel blauw en zon, maar nog veel wind. Toch hebben we even op het strand kunnen liggen. Ik heb wat rondgelopen op het eiland, de streetart bewonderd, veel boek gelezen en leuke mensen in het (nieuwe) hostel ontmoet, 1 Nederlands meisje en 2 Duitse meisjes waar ik veel lol mee heb gehad!

Valladolíd (Yucatán) 17 nov – 20 nov 2018 (Dag 60 t/m 63)
Het tijdsverschil is weer -7 uur! Ik slaap in een mooi koloniaal gebouw dat is omgebouwd tot hostel. De eerste dag ontmoet ik een Frans meisje waarmee ik samen lunch, door de stad loop en in cenote Zaci zwem (een cenote midden in de stad, hoe bijzonder). ‘s Avonds komt één van de Duitse meisjes die ik op Isla Holbox heb ontmoet naar hetzelfde hostel. De volgende dag bezoeken we samen Chichen Itza. Ik heb lage verwachtingen, want deze ruïne is bijna helemaal gerestaureerd. We vertrekken vroeg en dat blijkt achteraf maar goed ook want wanneer we weggaan staan er honderden mensen in de rij. We lopen naar binnen en BAM, meteen zien we dan El Castillo zoals de beroemde ruïne heet. Het maakt veel indruk op me en we maken veel foto’s. Wat is dit tof!! We wandelen wat rond want er staan nog meer indrukwekkende overblijfselen van de Maya’s. Hier ontmoeten we twee Canadezen waarmee we later twee cenotes bezoeken. Ze hebben een auto gehuurd en dus is het een stuk makkelijker om de afgelegen plekken te bereiken. De cenote Ik Kil was erg toeristisch, wel mooi. De cenote Oxman was een stuk rustiger en erg gaaf. Bomen die aan de top groeien en hun wortels hangen zo ongeveer in het water, een bijzonder aanzicht. Het was een lange vermoeiende dag maar het was het waard!

Mérida (Yucatán) 20 nov – 25 nov 2018 (Dag 63 t/m 68)
Helaas splitsen de wegen van het Duitse meisje en mij. Ik ga naar Mérida waar ik na een busreis van 3,5 uur arriveer. De eerste dag spendeer ik door rond te lopen in het koloniale centrum. Er zijn veel pleintjes en parkjes met kerken. De gekleurde huisjes zorgen voor een vrolijk straatbeeld. De tweede dag ben ik met een Nederlands meisje naar Izamal gegaan (1,5 uur busrit). Dit is een dorp waar zo ongeveer alle huisjes geel zijn. Daardoor wordt het ook wel ‘de gele stad’ genoemd. Het was leuk om hier een paar uurtjes rond te lopen. ‘s Avonds ben ik naar het Santa Lucia Park gegaan om een gratis muziekshow (Yucatán muziek, dans en kleding) bij te wonen. Daar ontmoette ik twee Mexicaanse vrouwen uit Veracruz, erg leuk om mijn Spaans weer wat bij te schaven. De derde dag ben ik naar Uxmal gegaan (1,5 uur busrit). Dit zijn heel mooie ruïnes, sommigen op heuvels gebouwd en je mocht ze bijna allemaal beklimmen. Het was niet druk en er ligt een groot bos/jungle omheen; erg mooi dus!! Een verschil met Chichen Itza is dat de ruïne hier ronde hoeken heeft in plaats van vierkante hoeken. ‘s Avonds ben ik met een Nederlands meisje uit mijn hostel naar het theater gegaan om een gratis show te zien; moderne dans. De vierde dag ben ik naar Celestun gegaan om flamingo’s te zien (2,5 uur busrit). En ik zag ze hoor, in grote getalen! Het was een mooie bootrit en samen met een Duitse jongen die ik tijdens de tour ontmoette heb ik op het strand geluncht. ‘s Avonds zijn we met z’n drieën naar een gratis voorstelling geweest van een Maya balspel. De verzwaarde bal mag alleen door de knieën, heupen of ellebogen worden aangeraakt om vervolgens door een ring te gooien. De winnaar werd in de tijd van de Maya’s geofferd en onthoofd. Dit scheen toentertijd een grote eer te zijn.
Ik heb veel gezien in een korte tijd, Mérida was zeker de moeite waard!!

Palenque (Chiapas) 25 nov – 28 nov 2018 (Dag 68 t/m 71)
Na een busrit van 8,5 uur kom ik aan in een hotel met een paar kamers omgebouwd tot slaapzalen. Ik leer een Zwitsers meisje kennen waar ik het goed mee kan vinden. Samen bezoeken we de volgende dag de ruïnes van Palenque in de jungle. Sommige ruïnes mag je beklimmen. Het feit dat het complex zich in de jungle bevindt geeft toch wel een extra Junglebook gevoel! Heel erg gaaf. De volgende dag willen we eigenlijk twee watervallen bezoeken, maar het begint te regenen in de avond. Te stortregenen welteverstaan. Dit blijft zo de hele dag en de dag erna. De weg naar de watervallen is erg slecht en de kans op landslides is groot door de hevige regenval. We besluiten in het hostel te blijven en bezoeken alleen de supermarkt (een hele grote, ze verkopen zelfs kleding, elektronica en wasmachines). Als we de straat over willen steken lopen we door een soort van rivier; alles is overstroomt. Jammer dat we de watervallen missen, maar het is nu niet anders.

San Cristobal de las Casas (Chiapas) 28 nov – 2 dec 2018 (Dag 71 t/m 75)
Ook deze busrit maak ik overdag, samen met het Zwitserse meisje. De rit duurt ongeveer 9 uur. Daarna is het ongeveer 30 minuten lopen naar ons hostel. Het hostel is een beetje vreemd, want er is geen receptie aanwezig en het lijkt alsof er alleen maar vrijwilligers zitten, mensen die de hele dag een joint roken en niets doen. Gelukkig zijn we met z’n tweeën en genieten we volop van de dagen die we hier hebben. We wandelen een dag rond in de stad en zien heel veel kerken, pleintjes, gekleurde huisjes en eten de lekkerste lunch sinds tijden: een thaise groene curry! *kwijl kwijl*. We kopen souveniers op de artisenal market, boeken ons busticket voor de nachtbus op 2 december en komen een geweldig bakkerijtje tegen met té veel lekkernijen! De dag erna hebben we een tour geboekt naar de waterval El Chiflon en Lagos de Montebello (59 meren). We brengen een flitsbezoek aan Guatemala, want de meren liggen vlakbij de grens. De waterval is het hoogtepunt van de dag. Hoe verder we omhoog wandelen, hoe groter de watervallen worden. Het water is ontzettend helder en blauw van kleur. Prachtig. Op onze derde dag in San Cristobal gaan we ook met een tour mee, deze keer naar Cañon del Sumidero, waar we een 2 uur durende boottocht maken, uitzichtpunten op deze canyon hebben en Chiapa de Corzo bezoeken, een klein dorpje met een gezellige authentieke sfeer. De canyon is echt een mooi stukje natuur in deze regio en de boottocht was vet! We zagen spinapen en zoetwater krokodillen. De laatste dag besteden we door een bezoek aan San Juan Chamula te brengen. Dit is een klein dorp ten noorden van San Cristobal. Bijzonder in dit dorp is de kerk, waar kippen worden geofferd, geen kerkbanken zijn te vinden maar in plaats daarvan gras op de grond ligt, de verlichting bestaat uit honderden, zo niet duizenden kaarsen, een paar mannetjes met muziekinstrument de meest Mexicaanse muziek ooit ten gehore brengen en er wordt huisgestookte alcohol genaamd Tragol (het zorgt voor een brandende keel, sterk spul dus) uitgedeeld. ’s Avonds geniet ik van een overheerlijke 4-kazen pizza en op naar de nachtbus!

Nachtbus 2 dec – 3 dec 2018 (Dag 75 t/m 76)
De nachtbus stopte een aantal keer, maar over het algemeen was de reis niet verkeerd. De bus vertrok om 22.00u en arriveerde om 10.30u in Puerto Escondido. Een lange reis maar daar ben ik dan, in een kustplaatsje aan de Grote Oceaan. Nu voelt het pas dat ik ver weg ben!

Puerto Escondido (Oaxaca) 3 dec – 6 dec 2018 (Dag 76 t/m 79)
Ik heb in dit kustplaatsje vooral veel gerust de eerste dag. De nacht in de nachtbus was natuurlijk niet heel succesvol en het is hier heet. Heel heet. 35 graden en een hoge luchtvochtigheid. ’s Middags val ik om van de slaap. Ik bezoek nog wel Coral Beach voor zonsondergang en het strand is mooier dan de zonsondergang. De volgende dag bezoek ik 3 andere strandjes, maar overal zijn restaurants, ligbedjes en mensen. Ik wandel dus snel naar Coral Beach om opnieuw vanaf een rots van de weerzinwekkende zonsondergang te genieten. De lucht kleurde roze!

Oaxaca (Oaxaca) 6 dec – 9 dec 2018 (Dag 79 t/m 82)
Met een lokale bus reed ik door de bergen naar Oaxaca. Iedereen waarschuwde mij voor deze wilde rit met duizenden bochten. Ik waagde de gok en dit pakte goed uit. Het wegdek was soms zo slecht dat het onmogelijk was om hard te rijden. Ik was de enige toerist in het busje. Op een gegeven moment stopten we om te lunchen (om 10.30u). Ik bestelde een geroosterde wrap, gevuld met kaas en dan dubbelgevouwen genaamd quesedilla con queso. Ik kreeg er salsa bij en een vriendelijke local uit ons busje verzekerde me dat dit niet pittig was. Nou de vlammen vlogen uit mijn keel! Na een rit van 7,5 uur (in plaats van 12 uur met de nachtbus als ik de andere bus had genomen) kwam ik ’s middags aan in mijn hostel in Oaxaca. Daar ben ik naar de markt gewandeld en heb ik groenten kunnen kopen voor mijn avondmaaltijden. Bijna elk hostel heeft een keuken en daar maak ik blij gebruik van, want zoveel deeg, vlees, chili en koriander waaruit de Mexicaanse keuken vooral bestaat kan ik niet aan. De volgende dag neem ik deel aan een free walking tour. De groep bestaat uit 10 personen en tijdens de wandeling bezoeken we een chocolade winkel, een weverij, twee kerken, de bibliotheek, artgalleries en krijgen we veel te horen over Oaxaca en haar geschiedenis. We proeven sprinkhanen met en zonder chili op de markt en mezcal, de lokale drank van Oaxaca, gebrouwen van de wortel van de agaveplant. Ik ontmoet een aardig meisje uit Chicago, waar ik de volgende dag Hierve el Agua mee bezoek. Hierve el Agua is een natuurlijke rotsformatie. Boven op de rots bevinden zich natuurlijke waterpools. Dit water druipt langzaam naar beneden, waardoor enorme stalactieten zijn ontstaan. Het lijkt dus op een waterval, maar er is geen duidelijk stromend water te zien. We namen een shared taxi naar Mitla (45 min). Vanaf daar een pick up truck naar Hierve el Agua (1 uur, we moesten een bergpas overbruggen). We wandelen als eerste naar de natural pools. Het ziet er waanzinnig gaaf uit door de uitzichten in de vallei. Vervolgens wandelen we over een pad vol met rotsen naar beneden, zodat we de Hierve el Agua vanaf de onderkant kunnen aanschouwen. Dit is echt prachtig. De setting, het hele plaatje is gewoon perfect. Zo afgelegen tussen de bergen in een vallei en dan ineens dit natuurverschijnsel! Het was erg warm hier, echt een droog woestijnklimaat en nadat we de loop hadden gewandeld genoot ik van een koude kokosnoot, with a view! Het enige nadeel van dit uitstapje waren kleine vliegjes. Ik ben helemaal lek gestoken en natuurlijk jeukte dit enorm. In de pick up truck ontmoeten we een stel uit Japan, waarmee we na afloop iets zijn gaan eten bij de organic market die we bezochten tijdens de walking tour. Oaxaca is een hele toffe veelzijdige stad. Er is zoveel te zien en avontuur genoeg in de bergachtige omgeving. Een aanrader!

9 gedachtes over “Mexico

1. Lieve Valerie, wat heb je toch al weer veel gezien, en er een prachtig verslag van gemaakt. Wat leuk dat je Joëll gezien hebt. Nog veel plezier!!! Xxxx

2. Hallo Valerie,
    Heb nu pas tijd gehad om je verslag te lezen!🙈
    We zijn gisteravond teruggekomen van vakantie en ik was voor die tijd heel druk.
    Wat een fantastisch verhaal heb je weer geschreven! Prachtige foto’s erbij. En wat een heel andere cultuur dan in het Oosten is het. Super mooie natuur, prachtige kleuren. Wat fijn dat je het allemaal kunt meemaken op deze manier👌🏻🌏🌎
    Wij gaan ons hier opmaken voor kerst. We wensen je hele fijne dagen en lezen weer wat je verder meemaakt.

Lieve groet
    Jos en Jos

1. Hola!
      Wat leuk om weer van jullie te horen. Hopelijk hebben jullie een fijne vakantie gehad. Dankjewel dat jullie mijn avonturen in Mexico volgen! Hier vieren ze alleen kerstavond, maar alles is versierd en dat geeft een leuke sfeer.
      Vrolijk kerstfeest en tot de volgende blog
      🎄🌟

3. Hi Valerie ,wat mooi allemaal.Het herinnert mij aan de vakantie die ik had in 1994!samen met mijn Vader en broer.We hebben toen ook de Maya cultuur bezocht in Mexico Guatemala Belize en Honduras..Heb hier mooi herinneringen aan .We hebben ook enkele plaatsen bezocht waar jij bent geweest alleen hadden we maar een maand om dit te doen.we wensen jullie een mooie tijd samen😍😘
    Ans Andre Anne en Jules

1. Hee Ans! Ontzettend leuk een berichtje van je te mogen ontvangen😁 Wat gaaf van je reis in 1994, dat wist ik helemaal niet. Wellicht heb je nu het een en ander kunnen herkennen in mijn foto’s, dat is erg leuk. Dankjewel ik blijf genieten van al het moois dat op mijn pad komt💚🌟😘

4. Hoi Valerie, het is al weer even geleden, maar ik heb je verhalen gelezen en de mooie foto’s bekeken, vooral heel kleurrijk, ik ga eens kijken of het hier vanavond ook kleurrijk is met al dat vuurwerk en ik wens jou ook een fijne jaarwisseling en dat je in het Nieuwe jaar nog veel mooie dingen te zien krijgt🌎🍾🎇🎆

5. Hi Valerie,

Nu pas je verhaal gelezen, erg he? Gelukkig wel al veel gehoord door te appen en bellen. Wel heeeel erg apart dat men het vroeger een eer vond om onthoofd te worden, zou de familie er dan bij hebben gestaan om te juichen??
    Je maakt het mee daar;)

xxxx

1. Hahahah je blijft up to date via allerlei wegen :). Ja wie weet werd hij wel aangemoedigd door zijn eigen familie, of juist helemaal niet. Geen idee, maar vroeger hadden ze toch andere ideeën over de dood 😉 xxxx