Belize

Belize, een land waar ik wel van had gehoord, maar niet goed wist wat ik ervan moest verwachten. Het heeft mijn verwachtingen overtroffen! Ik vond het zo gaaf dat ik er graag terug zou willen. Waarom ben ik er dan nu niet langer gebleven? Een dagje duiken kost tussen de usd 250-300 en een normale tour rond de usd 100. Dat is een beetje teveel van het goede, maar zeker een prachtige vakantiebestemming voor in de toekomst.

San Ignacio 6 november t/m 8 november 2018 (Dag 49 t/m 51)
Ik kwam vanuit Guatemala terecht in San Ignacio. Een klein stadje, maar met de jungle op steenworp afstand. Ik maakte een fantastische tour naar de Actun Tunichil Muknal cave, ook wel de ATM cave genoemd. De tour was waarschijnlijk zo goed bevallen omdat de gids geen andere tours doet dan deze, waardoor ik werkelijk werd overspoeld met veel interessante en nuttige informatie. Ten tweede heb ik dingen gezien en gedaan die ik niet eerder had gedaan en juist daar ben ik naar op zoek tijdens deze reis.
De tour bestond uit het wandelen door de jungle, zwemmen door rivieren, zwemmen in de grot, het gapend aanstaren van kapotte vazen van de Maya’s (bij een offer werden de vazen op het einde kapot geslagen), het zien van diverse schedels en zelfs een compleet skelet. Er wordt nog steeds onderzoek in de grot gedaan naar deze vondsten, want de botten zijn door de eeuwen heen versteend geraakt in de grot zelf, waardoor ‘even uitgraven’ niet mogelijk is. In de jungle heb ik termieten gegeten (smaakt naar wortel, met een mintsmaak), we zagen een voetafdruk van een jaguar, een voetafdruk van een tarpier, kregen veel informatie over planten, we zagen een toekan vliegen en een grijze vos wegschieten in de bosjes. Onze gids heeft ontzettend goede ogen en vertelt alle informatie heel rustig. Ik stel hem vraag na vraag en op alles kan hij me een antwoord geven. Deze man is opgegroeid in de jungle en weet van wanten! De jungle is zoals hij is met een reden. Alles heeft een functie en het één kan niet zonder het ander. Nog één detail; het was verboden om een camera mee te nemen, aangezien een toerist ooit een camera op een schedel heeft laten vallen en er diverse tanden uit het gebit zijn gevallen. Helaas heb ik dus geen foto’s van deze ervaring, wat het nog meer bijzonder maakt omdat ervaringen niet altijd zijn te beschrijven. Vaak moet je het zelf ervaren. Dus mocht je op zoek zijn naar een avontuur in de jungle, Belize it is.

Belize City

Caye Caulker 8 november – 11 november 2018 (Dag 51 t/m 54)
Mijn volgende bestemming in dit land met een Caribisch tintje is Caye Caulker, een eilandje in de Caribbean. Na een busrit van 2 uur, wandeling naar de haven, onderzoekje naar de goedkoopste bootmaatschappij en een bootrit van 1 uur kom ik aan op een eiland met wuivende palmbomen. Geen asfalt hier, maar golfkarretjes die zich over de zandpaadjes voortbewegen. Ik wandel naar mijn hostel en besluit meteen het eiland te verkennen. Ik vind een duikschool waarmee ik de volgende dag ga duiken. Het eiland leeft van toerisme; daar is het dan ook naar ingericht. Dat vind ik jammer, want het lokale leven is daardoor moeilijk te vinden. Iedereen probeert souvenirs of tours te verkopen. Ik verheug me op de duiken. Om 05.30u moet ik aanwezig zijn voor het ontbijt. Stipt om 06.00u vertrekt de boot naar de eerste duikstek: The Blue Hole. Dit wordt een duik naar 40 meter. Het is een bijzondere duikstek, want voor degenen die niet bekend zijn met The Blue Hole; miljoenen jaren terug was de zeespiegel niet zo hoog zoals die nu is. The Blue Hole was een grot boven water. Het dak van de grot is ingestort, maar stalagmieten en stalactieten zijn onder water nog steeds te zien. Het mooiste is om The Blue Hole vanuit een klein vliegtuigje te aanschouwen, maar je raad het vast, daar hangt een flink prijskaartje aan. Tijdens de duik zag ik naast het grottenstelsel meerdere whitetip reefsharks. Dit blijkt zeldzaam te zijn, omdat er vaak juist geen haaien in The Blue Hole zijn. De tweede duik was bij Half Moon Caye. Deze duik behoort tot één van mijn mooiste duiken, want naast een enorme grouper die lange tijd naast me bleef zwemmen (nieuwsgierig aagje), zagen we meerdere whitetip reefsharks, een stingray met een doorsnede van ongeveer 1 meter en als kers op de taart een hamerhaai. Ja een HAMERHAAI. De eerste die ik ooit heb gezien. En wat was dat VET!!!! De manier waarop hij zwom, veel sneller, berekender en agressiever dan de whitetip reefshark. Er volgde een lunch op een afgelegen bounty eiland waar een bijzonder soort vogel huist. Om een vrouwtje aan te trekken blaast het mannetje een rode zak onder zijn kin op ter grootte van een dikke ballon. Erg aantrekkelijk ziet het er niet uit, maar het opzwellen van die balzak maakt de dames gek zegt men op het eiland……. De derde duik was in The Aquarium. We zagen veel klein spul zoals nudibranch (mijn favoriet, zo mooi, net een mini vliegend tapijtje en aangezien er zoveel verschillende soorten zijn zie je bijna nooit in dezelfde kleurencombinaties) en shrimps tussen de koralen. Last but not least: op de terugweg sprong een dolfijn 2 meter uit het water om zijn kunstje te doen. Je begrijpt het vast, deze dag gaat als onvergetelijk in de boeken. ’s Avonds genoot ik met andere mensen van de duikboot van de zonsondergang en stiekem genoot ik na van die hamerhaai, want ons groepje was de enige die hem hadden gezien en yesssss ik heb hem met mijn gopro gefilmd (dit typ ik glunderend) *sterrenstatus*.

Als laatste staat me nog een lange reis te wachten van Caye Caulker naar Tulum (Mexico). Er zijn drie opties, de boot van Caye Caulker naar Chetumal voor €100, een directe bus van Belize City naar Tulum voor €40 of het lokale openbare vervoer. Ik ging voor de laatste optie (en dit bleek uiteindelijk €15 te kosten + een hele dag van je tijd). Ik stond om 06.15u bij de pier, want niemand wist hoe laat de boot echt vertrok. Het was immers een zondag dus dat zou kunnen zijn om 06.30u/07.00u/08.30u. Wie zal het weten. Ik nam het zekere voor het onzekere en stond vroeg op. Zo genoot ik ook nog van de zonsopkomst en lucky me de boot bleek om 07.00u te vertrekken. Vervolgens liep ik door het zeer arme Belize City naar het busstation. Belize City lijkt echt op een achterstandswijk uit het zuiden van de USA, zoals je wel eens op het nieuws ziet. Aangekomen op het busstation (dat overigens helemaal wordt omgeven door hoge hekken) nam ik de lokale chickenbus naar de grens van Belize. Daar kon ik mijn Belizean Dollars omwisselen naar Mexicaanse Pesos. Ik was de enige ‘foreigner’ en stond binnen één minuut in ‘niemandsland met 35 graden’. Er zijn twee grensovergangen, voor auto’s en voor mensen. Natuurlijk liep ik de verkeerde richting uit (en tevens in de veronderstelling de lokale chickenbus te missen waarvan ik dacht dat die naar Chetumal zou rijden, maar hiermee wordt de grens van Belize-Mexico bedoeld. Is dit Caribische logica?) Ik liep door de security en was in Mexico! Maar huh, ik wil een stempel in mijn paspoort. Niet alleen omdat dat leuk is, maar ook zodat ik legaal het land uit kan. De security die zojuist een blik in mijn tassen had geworpen stuurt me naar het hokje waar je een stempel krijgt om Mexico uit te gaan. Snap jij het nog? Nee ik niet. Hier is het dus mogelijk om het gebouw waar je de stempel voor binnenkomst krijgt voorbij te lopen. Terwijl er veel militairen op straat patrouilleren. Juist. Ze doen niets anders dan intimideren, want tot actie komt men blijkbaar niet als je dat stempelgebouw voorbij loopt. Eind goed al goed, ik heb een stempel van Mexico weten te bemachtigen. Inmiddels ben ik al 2 liter aan zweet verloren, want al die tijd loop ik als een pakezel van het ene gebouwtje naar het andere. Ik vind een heerlijk koud perziksapje, een bus die naar Chetumal rijdt, 12 km voor €0,50 en een Mexicaanse vrouw uit Mexico-City die blij is een andere toerist tegen te komen. Het busje zet me af in Chetumal, ik neem een taxi naar het busstation en neem een bus van Chetumal naar Tulum. Uiteindelijk kom ik om 20.30u aan bij mijn hostel. Je raadt het al, ik ben meteen in mijn bed gedoken. Adiós!