Guatemala

Quetzaltenango (Xela) 1 oktober – 27 oktober 2018 (Dag 13 t/m dag 39)
Buenos días vrienden en familie! Mijn eerste blog uit Midden-Amerika. Na een fantastisch fijn bezoek aan Egith in Los Angeles zet ik 1 oktober voet op Guatamalteekse grond. Van 1 oktober – 27 oktober verbleef ik in Quetzaltenango (Maya naam is Xela) in een homestay om Spaanse lessen te kunnen volgen. Dat was een bijzonder leuke ervaring. De familie was erg vriendelijk. Martha, de moeder kookte 3x per dag verschillende maaltijden. Die waren niet altijd even lekker (want frijol = ronde zwarte bonen en lentils = platte bruine bonen kreeg ik echt niet weg). Het bood wel de mogelijkheid om veel Spaans te oefenen aangezien Martha alleen maar Spaans spreekt. Verder heb ik veel leuke mensen ontmoet op de taalschool en in de homestay (gemiddeld verbleven er 5 studenten). Mijn dag zag er als volgt uit:
07.30u la desayuna: het ontbijt (om 08.30u in het weekend)
09.00u-13.00u Spaanse les van Blanki
13.30u la almuerza: de lunch (warme maaltijd)
15.00u huiswerk (tarea) maken met medestudenten in een cafeetje in Xela of een activiteit van school zoals het bezoeken van omliggende dorpjes. Ik heb dit gedaan naar Salcajá waar de oudste katholieke kerk van Midden-Amerika staat, gebouwd door de Spanjaarden, San Andres Xécul waar de meest kleurrijke kerk van Guatemala staat en San Francisco El Alto, een markt alleen op vrijdagochtend waar werkelijk alles wordt verkocht inclusief dieren
19.30u la cena: het avondeten
21.00u dormir: slapen (in mijn eigen slaapkamer met 1-pers bed)

De eerste twee weken waren heel intensief. Spaans leren in het Spaans via Engels valt niet mee. Gelukkig heb ik een mini woordenboek Spaans-Nederlands bij dat me veel helpt. Verder is het practicá practicá practicá. In de weekenden maakte ik tripjes met medestudenten naar de Tajumulco vulkaan (4.220m hoog, de hoogste van Centraal-Amerika), Momostenango om Los Riscos te bezoeken, een natuurfenomeen ontstaan door erosie en beklim ik de Santa María vulkaan (3.810m).

Het was een leuke eerste maand, maar wat is het fijn om weer verder te reizen. Ten eerste omdat Xela op 2.350m hoogte ligt en het ’s ochtends en ’s avonds dus echt verschrikkelijk koud is (12 graden). Enkel glas en open deuren zorgen er wel voor dat je het koud hebt. Ten tweede is dit mijn eerste bestemming (na Los Angeles) en ik heb zo’n zin om rond te reizen! Het was natuurlijk voor het goede doel om langer op 1 plek te blijven, maar voor nu wil ik onderweg zijn en dingen van het land zien.

Panajachel (Lago Atitlan) 27 oktober – 29 oktober 2018 (Dag 39 t/m dag 41)
Na een hobbelige busrit in een chickenbus (de lokale bus) kom ik aan in het havendorpje Panajachel. Dit is de gateway naar het meer genaamd Atitlan. Het meer ligt op 1.562m hoogte en wordt omgeven door 3 vulkanen en 12 dorpen. De dorpen zijn vernoemd naar de 12 apostelen. Ik kon geen keuze maken in welk dorp ik wilde verblijven, waardoor ik in een dagtrip 3 dorpjes heb bezocht. Ik begon mijn dag met een rit in een lancha. Dit is een kleine boot. Ik stapte uit bij Santa Cruz, het dorp dat het meest steil gelegen is. De hoogteverschillen zijn enorm en het was leuk om daar rond te dwalen. Vervolgens ben ik via een pad met prachtige uitzichten op het meer naar Jaibalito gewandeld. Dit was het hoogtepunt van mijn dag. De zon scheen, de lucht was helder en ik genoot. Vervolgens nam ik een lancha van Jaibalito naar San Pedro. We maakten een tussenstop in San Marcos van 30 min, ja dat kan zomaar hier. Wat dat betreft zijn er veel overeenkomsten tussen dit soort landen. San Pedro was een stuk toeristischer dan de vorige twee dorpjes die ik bezocht. Ik liep wat rond en kwam onverwacht een geweldig eettentje tegen. De eigenares is Japans en ze maakte een heerlijke curry met een Thaise twist (dat waren de chili’s). Het was een mooie dag en als kers op de taart sliepen er ’s avonds twee Japanse meisjes bij me op de slaapzaal. We spraken in het Spaans en ze leerden mij een paar Japanse woordjes. Dit is dus waarom het zo fijn is om een beetje Spaans te kunnen spreken!

Antigua 29 oktober – 2 november 2018 (Dag 41 t/m dag 45)
Na een chickenbusrit van 3 uur kwam ik aan in het zonnige Antigua. Het dorpje staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en werd gesticht in 1542. Dat is nog steeds te zien aan de keien waaruit de weg bestaat en de vestigingsmuur. Antigua ligt in de Panchoy vallei en wordt omgeven door vulkanen. Dat zorgt voor mooie foto’s. Ik heb hier geen vulkaan beklommen omdat ik er al twee heb beklommen in dit land en ik elke keer slecht kon ademen doordat er weinig zuurstof in de lucht zit (en misschien veel luchtverontreiniging?). De tochten waren in ieder geval een stuk zwaarder dan de tochten die ik in Zuidoost-Azië heb gemaakt. Ik heb rondgelopen in het stadje en ben meerdere keren naar het uitzichtpunt Mirador de La Cruz gewandeld. Het hostel waar ik verbleef, Barbara’s Boutique Hostal, is aan te raden. Het heeft een huislijke sfeer en is erg schoon. Helaas vond ik niet echt aansluiting bij de mensen die er op dat moment waren. 1 November werd de dag van de doden gevierd. Ik ben naar Sumpango gereisd om de kleurrijke begraafplaats te bezoeken. De graven worden versierd met bloemen en mensen vieren het leven. ’s Middags vond er een vliegerfestival plaats. Van kleine vliegers tot enorm grote, die gemaakt zijn door de bewoners van omringende dorpjes. Het is vergelijkbaar met de carnavalsoptochten in Nederland, daar zit ook maanden voorbereiding in, net zoals de grote vliegers hier! Het was een bijzondere dag.

Semuc Champey 2 november – 4 november 2018 (Dag 45 t/m dag 47)
Na een lange rit van 10,5 uur in verschillende busjes ben ik dan toch echt weer in de jungle. Ver afgelegen van de rest van Guatemala. Ik lig al om 20.30u in bed zodat ik de volgende dag genoeg energie heb om de hike naar het uitzichtpunt El Mirador te maken. Deze hike duurde ongeveer 30 minuten. Ik werd beloond met een prachtig uitzicht. Je ziet de natural pools namelijk van bovenaf en dat geeft een heel ander effect dan wanneer je erin zwemt! Het deed me denken aan de Kawasan Falls in Luang Prabang in Laos, alleen hier was het water een stuk warmer waardoor ik heb kunnen zwemmen.

Flores (Tikal) 4 november – 6 november 2018 (Dag 47 t/m dag 49)
Na Semuc Champey was het ongeveer 6 uur rijden naar Flores. Helaas was de rivier naast de weg die we zouden nemen buiten zijn oevers getreden door de vele regenval. We waren genoodzaakt om via Rio Dulce te rijden. De hele reis duurde daardoor uiteindelijk 15 uur. Ik had een leuk hostel uitgezocht maar die bleek volgeboekt te zijn. Ik vond een bed op een slaapzaal in een hotel waar niemand was. Hierdoor had ik de kamer (én de badkamer) voor mezelf! Heel fijn, want nu kan ik zonder anderen wakker te maken om 04.00u opstaan om Tikal te bezoeken. Ik liep ’s ochtends vroeg om 6 uur over de jungle paden terwijl de dieren in de jungle wakker werden. Ik hoorde heel veel vogels tjilpen en spinapen brullen. Het leken net leeuwen die wakker werden. De Maya ruïnes lagen best ver uit elkaar en sommigen waren erg hoog (52m, 65m). Sommige kun je beklimmen en dat resulteert in een fantastisch uitzicht. Alleen maar groene jungle met hier en daar een ruïne die boven het bladerdak uitsteekt. Het was een mooie ochtend en voordat het echt heet werd was ik weer onderweg naar Flores.
Guatemala was het eerste land dat ik in Midden-Amerika bezocht. Ik heb het erg goed naar mijn zin gehad in Xela, ondanks dat het daar soms zo koud was. Guatemala is mooi, maar toch ook wel erg toeristisch. Ik kijk er naar uit om een nieuw land te bezoeken en om te gaan duiken. Op naar Belize en tot de volgende blog!

8 gedachtes over “Guatemala

1. Ha Valerie, het heeft even geduurd maar daar is weer een verhaal! Je hebt een maand lang de Spaanse lessen gevolgd vandaar dat het even duurde voor we weer een reisverslag kregen.
    Mooie foto’s ook hier weer. En prachtige vogels zagen we voorbij komen. Wel echt heel anders dan Azië. De sfeer en bouw zie je heel verschillend zijn. Jij zult dat nu ook wel heel sterk ervaren. Het is daar toeristisch schrijf je en dat merk je natuurlijk goed. Even goed ook een mooi deel van de wereld weer. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen. Wees goed op je hoede want zoals je al ervaren hebt kunnen de weersinvloeden daar ook groot zijn maar geniet vooral van allles wat op je pad komt.
    Groetjes van ons

1. Hoi J&J! Ja dat klopt het heeft even geduurd! Ja die toekans waren ontzettend mooi, ze zaten rustig fruit te eten hoog in de boom. Het is inderdaad heel erg anders dan Azië. Ik weet nog niet wat ik mooier vind, maar in dit gebied zijn heel veel koppels en amerikanen op vakantie en dan hangt er wel een heel andere sfeer dan afgelegen plekken die door mensen worden bezocht die langer op reis zijn.
      Hopelijk gaat met jullie ook alles goed? En met de moeder van Jos alles oke? Groetjes aan haar en natuurlijk aan jullie, trouwe volgers😁🌸🌴☀️🍍

2. Ik had een verhaal in het Saans verwacht maar nu heb ik het ook kunnen lezen. Mooie tochten maak je. Veel groen. Leuk verhaal. We kijken weer uit naar het volgende. Vanavond nog de foto’s kijken.
    Weer veel plezier
    Groetjes van ons .

3. Hey Valerie, wat fijn dat je het naar je zin hebt! Geniet van al het moois wat Belize je te bieden heeft, ik zie en lees je volgende verhalen weer graag. Dikke knuffel & kus❤️🌸🍀🐰

4. Leuk om te lezen mooie reis en jij bent volgens mij de enige die ik ken die in 2 San Francisco is geweest. Groetjes van ons en een dikke knuffel van Robin. Die zich af vroeg of de hamerhaai niet tegen je aan had getimmerd haha😂😂