De Filipijnen II

Voor de laatste maand van mijn reis in Zuid-Oost Azië ben ik weer teruggegaan naar de Filipijnen. Ik voelde me niet meer altijd veilig in Indonesië, wat me heeft doen besluiten om in plaats van Sulawesi opnieuw de Filipijnen te bezoeken. Ik heb rustiger gereisd dan de andere maanden, zodat ik alle indrukken van afgelopen jaar kon laten bezinken. Ik vond het heerlijk om alleen te zijn, alleen écht alleen, dat is me maar 3 dagen gelukt. Ik ontmoette fantastische mensen en voor ik het door had was de maand voorbij. Gewoon 1 jaar reizen voorbij, in een oogwenk, althans zo voelt het voor mij als ik terug kijk. 1 jaar boordevol avonturen, waarvan ik maar een klein deel met jullie heb kunnen delen. Gelukkig zijn de foto’s daar, waaruit de verhalen dan vanzelf voortvloeien.

Boottocht Manila-Coron 3 juli – 4 juli 2018 (Dag 333 t/m 334)
Reisdag 5 om vanuit Flores (Indonesië) in de Filipijnen te komen. Een boottocht van 15 uur, maar prima te doen met een boekje, muziek en een bed zodat ik ook nog eens af en toe in slaap kan vallen.

Coron 4 juli – 15 juli 2018 (Dag 334 t/m 345)
Fijn om hier weer terug te zijn! Er zijn namelijk nog steeds tours die ik niet heb kunnen doen de vorige keer door het slechte weer. Ook dit keer heb ik niet super veel geluk met het weer, maar een beetje geluk is al voldoende om te kunnen eilandhoppen in dit paradijsje. Ik ontmoet 3 Filipina’s uit Manila waar ik ’s avonds nog cocktails mee ga drinken. Ik rijd het eiland (genaamd Busuanga, Coron is de ‘hoofd’stad) rond met een nieuwe scooter. Die ziet er aan het eind van de dag verschrikkelijk uit, want het is namelijk regenseizoen en dat betekent modder. Heel. Veel. Modder. De helft van de wegen op Busuanga zijn onverhard en dat heb ik ondervonden. Een avontuur maar geen aanrader. De angst op een lekke band of een lege tank was tien malen groter dan het plezier wat ik er terplekke aan beleefde. Al die regen in Coron zorgde er trouwens wel voor dat ik veel heb gelezen (5 Harry Potters in 4 weken….) en bij heb kunnen slapen (die 5-daagse reis van Flores naar Coron is me niet in de koude kleren gaan zitten).

Panglao, Bohol 15 juli – 21 juli 2018 (Dag 345 t/m 351)
Mijn plan was om deze maand niks te plannen. Vandaar dat ik uiteindelijk ook 12 dagen in Coron ben gebleven. Vrijdagavond boekte ik een vlucht voor zondagochtend 07.00u. Bestemming: Cebu (en waar de zon wel schijnt). De ochtend begon vroeg; 05.30u werd ik opgehaald door een shared taxi. Er is 1 weg naar het vliegveld en laat er nu net een landverschuiving zijn geweest deze ochtend door de hevige regenval. Dat betekent lopen en hopen op een vriendelijke local die me naar het vliegveld wil brengen. Die local komt er, maar pas na 2 km lopen en helemaal doorweekt te zijn van een fikse tropische bui. Happy me dat ik op het vliegveld ben. Totdat ik hoor dat de vlucht is geskipt vanwege het weer. En dit is geen grap. Ik besluit mijn vlucht om te boeken naar Clark Airport (3 uur rijden ten noorden van Manila). Totaal de andere kant op maar op Busuanga blijven wilde ik absoluut niet. En btw: er is geen weg terug naar Coron want die landverschuiving is niet 1-2-3 opgeruimd. Vanaf Clark kijk ik wat er ’s middags vliegt en een optie is Bohol. Het is geen Cebu, maar wel de Visayas wat op dit moment ZON betekent. Ik ben al eerder met Linda op Bohol geweest, maar toen hebben we niet alles kunnen zien. Ik verbleef op Panglao, een schiereiland van Bohol. Dit bleek een fantastische keuze te zijn, want ik vond een coconut farm/hostel/bamboe hutjes + hangmatten. Ik kon hier tot rust komen, totdat ik weer mensen ontmoette! Dit keer een Engelse dame van 40 en een Australische van 34. Beiden gescheiden. Magische ingrediënten voor een bijzonder gezelschap én 2 nieuwe reisvriendinnen erbij. De activiteiten hier waren Stand Up Paddleboarding in het donker om vuurvliegjes te spotten (en die waren er. Heel. Veel.), verschillende strandjes te ontdekken en nogmaals een bezoek aan de tarsier sanctuary te brengen.

Siquijor 21 juli – 23 juli 2018 (Dag 351 t/m 353)
Siquijor, het hekseneiland. Mijn verblijf was veel te kort, maar het voelde niet als mijn laatste bestemming van mijn reis. Het was het gewoon niet. Alhoewel ik zeker terug zou willen, want 1 dagje op de scooter watervallen bezoeken was te weinig. Alhoewel 2 avonden op stap op dit eiland een waar feestje was!

Reisdag 23 juli – 24 juli 2018 (Dag 353 t/m 354)
Vandaag een lange reis van Siquior naar Batanes:
-Vertrek 10.00u: van het hostel naar de haven met een tricycle (25 min)
-De boot van Siquijor naar Dumaguete (Negros) (2 uur)
-Een tricycle van Dumaguete naar de haven van Sibulan (40 min)
-De boot van Sibulan naar Liloan (Cebu) (30 min)
-De bus van Liloan naar south bus terminal Cebu (5 uur)
-De bus van south bus terminal Cebu naar Cebu Airport (1 uur)
-vlucht van Cebu naar Manila (2 uur)
Aankomst Manila Airport: 00.25u
-vlucht van Manila naar Basco: 06.30u (2 uur)
Na een lange dag en nacht zit ik dan eindelijk in het vliegtuig naar Batanes. Ik denk nog oké dit is een bekende bestemming onder de locals, dus ik ben eindelijk een week alleen, maar nee hoor! In het vliegtuig zit ik naast een Filipijnse dame van 29 en daar breng ik uiteindelijk 5 dagen mee door!

Batanes 24 juli – 29 juli 2018 (Dag 354 t/m 359)
Het was lastige om een goede accommodatie te kunnen vinden, aangezien alles erg duur is. Nu ik het Filipijnse meisje heb mag ik de kamer met haar delen en betaal ik maar 1/3 van hetgeen ik eigenlijk had geboekt (en gelukkig via een smsje kon worden afgezegd).
Batanes is een eilandengroep ten noorden van de provincie Luzon. Daarmee is het het noordelijkste puntje van de Filipijnen. Taiwan ligt relatief dichtbij. Het gebied staat bekend om de vele cyclonen/orkanen/tropische stormen, waardoor Batanes maar in bepaalde maanden te bezoeken is. Ondanks dat er dagelijks een vlucht staat gepland komt het regelmatig voor dat de vlucht wordt gecancelled vanwege het slechte weer (zoals ook op ma 23 juli het geval was, lucky me dat ik op 24 juli vloog 😇). Batanes Islands bestaat uit zes eilanden, waarvan de drie grootste Batanes, Sabtang en Itbayat zijn.

Samen met de Filipina (Cherie) maakte ik een tour naar het noorden van Batanes. Daar kwamen we een Filipino (Japs) van 27 tegen die zich bij ons aansloot. Wat een gezelligheid. Zo beland ik dus tussen de vakantievierende Filipijnse backpackers. We brengen 4-5 dagen samen door, maken een tour naar het zuiden van Batanes en een tour op Sabtang. Daar brengen we een nachtje door en slapen we in een grappig rond huisje (lijkt wel op een Mongoolse yurt) naast de vuurtoren. Op één tropische bui na hebben we fantastisch weer gehad voor dit gebied. Groene glooiende heuvels, grazende koeien, strakblauwe lucht, een vulkaan op de achtergrond en een azuurblauwe bijna transparante zee: dit is het. Hetgeen waar ik naar op zoek was maar niet kon definiëren. Een betoverde plek, geen plastic, geen dronken toeristen, het lokale leven, pittoreske dorpjes, lieve behulpzame mensen, prachtige onaangetaste natuur en magische zonsondergangen. Het is een onvergetelijke plek voor me en ik voel veel emoties, waaronder geluk. Voor het volbrengen van deze reis zoals ik had gehoopt, voorbereid en gepland (of soms niet gepland). Ik had het niet anders willen doen en beter had het niet kunnen zijn!

Indonesië, Bali, Canggu 29 juli – 31 juli 2018 (Dag 259 t/m 261)
Mijn terugvlucht naar Europa had ik vanaf Bali geboekt, omdat ik dacht naar Sulawesi te gaan. Ik vloog zondag 29 juli van Batanes naar Manila (2 uur), hing 6 uur rond op het vliegveld en vloog toen van Manila naar Bali (4 uur). Voor de zekerheid vloog ik 1 dag eerder naar Bali want stel dat er een vlucht wordt gecancelled; de vlucht naar Europa is het laatste wat ik wil missen, want nu de einddatum dichterbij komt wil ik toch wel echt graag naar huis. Toen ik in de rij stond bij de immigratie van Bali zag ik een email dat ik niet meer terecht kon in het hostel wat ik had geboekt. Ik boekte een nieuwe hostel, maar het was al 23.30u dus ik hoopte maar dat ze nog wakker waren! Spannend want ik heb geen plan b… Een grab motorbike bracht me naar Canggu waar ik om 01.00u aankwam en gelukkig dan stonden ze daar buiten op me te wachten! Zo komt alles toch nog goed. Ik besluit 2 nachten in Canggu te blijven en huur 1 dag een scooter om naar Pura Ulun Danu Beratan en de Git Git waterval te rijden. Onderweg is de weg plots afgesloten voor een ceremonie van een begrafenis. Indrukwekkend want niemand is ongeduldig dat de reis met 30 min wordt vertraagd. Mooi en de moeite waard, maar ik ben klaar om naar huis te gaan!

Terugreis Bali-Singapore-Berlijn 31 juli – 1 aug 2018 (Dag 261 t/m 262)
Bali-Singapore: 2,5 uur
Overstap van 7 uur
Singapore-Berlijn: 13 uur
Eerste indruk: wat is het grauw in Europa! Geen felle kleuren of geuren die de neus doen prikkelen (positief of negatief)

Berlijn 1 aug – 3 aug (Dag 262 t/m 264)
Ik verbleef bij familie en genoot van de stad, het Westerse eten en het feit dat ik veel kon slapen en boek kon lezen. Heel bijzonder om terug te zijn; ik begroette iemand op straat en die keek verschrikt weg en liep snel door. Ik was verbouwereerd en geschokt door dit cultuurverschil. Ik ben weer in een andere wereld beland en of ik dit nu een fijnere wereld vind? Niet bepaald, maar daarvoor kwam ik ook niet thuis. Ik kwam thuis om mijn vriendinnetjes en familie weer te zien en daar heb ik met volle teugen van genoten.

Berlijn-Nijmegen 3 aug – 4 aug (Dag 364 t/m 365)
De Flixbus brengt me in 9 uur tijd naar Nijmegen waar ik word opgewacht door 5 lieve mensen!! Na 365 dagen op reis zet ik zaterdag 4 augustus om 6 uur ’s ochtends voet op Nijmeegse bodem. Bijna echt thuis!

Dankjulliewel voor het lezen van mijn blog. De reacties zijn het leukst en geven me nieuwe energie😁🌎💚

4 gedachtes over “De Filipijnen II

1. Mooi verslag weer Valerie.👍🏼
    Het is steeds weer heel bijzonder en leuk om te lezen.
    Prachtige foto’s ook weer.
    En de laatste bestemming! Europa! tja dat is weer aanpassen.🙈
    Hoewel het weer hier ook bijzonder warm was😓
    Inmiddels begrepen we ben je weer vertrokken voor de volgende avonturen.🌅🌏🌎
    Geniet ervan en wij wachten op het volgende verslag.
    Groetjes
    Jos en Jos Megens

1. Dankjewel, elke keer voor jullie leuke reacties!🌸 De Filipijnen lijkt alweer lang geleden, maar gelukkig staan er nieuwe avonturen voor de deur. Spannend want nu ben ik wel alleen, maar ik heb er zin in! Tot op de volgende blog, groetjes!!☀️🌎🙋🏽‍♀️