USA: Colorado

De laatste staat die we tijdens deze rondreis bezoeken is Colorado. Colorado heeft 53 bergtoppen die boven de 14,000 feet (grof gezegd boven de 4.000 m) liggen. Denver, de hoofdstad van Colorado, ligt al op 1600 meter. Vandaar dat Denver ook wel de ‘Mile High City’ wordt genoemd, aangezien 1 mijl om en nabij de 1,6 km is. Een overzicht van ons programma:
2 dagen Rocky Mountains NP
1 dag Loveland
1 dag Colorado Springs
2 dagen Denver

*We hebben twee dagen in Rocky Mountain NP doorgebracht. We zijn begonnen met een wandeling rondom Sprague Lake, waarin een eland stond te eten, gaaf! Daarna hebben we de 9-mile scenic drive Old Fall River Road gereden tot aan het Alpine Visitor Center (11,798 feet = 3.596 meter). Hier zaten we op de toendra, zagen we eeuwige sneeuw liggen en zagen we niet veel, maar HEEL veel herten en yellow-bellied marmots. Dikke vette marmotten die op de rotsen lagen te zonnen. Dit was echt een mooie drive, want aangezien het al laat op de dag was konden we ook nog van een mooie zonsondergang op grote hoogte genieten. De tweede dag, helden als we waren, hebben we Lily Mountain beklommen. Een hike van 2 uur omhoog klimmen en 2 uur omlaag. Het was erg mooi, maar net iets te lang en te steil voor mama. Toch heeft ze hem uitgelopen, maar vraag niet hoe ;-). Het weer in de Rocky Mountains verandert heel snel. Elke dag rond 13.00u begint het flink te onweren en regenen, dus voor die tijd moet je de berg af zijn. In en rondom dit park kun je echt mooie hikes maken en bergen beklimmen. Ook hier wil ik graag terug in de toekomst!
Slapen: Via Airbnb een basement in een villa in Loveland! Hele vriendelijke mensen, een grote tuin en onze eigen badkamer, pooltafel, biljarttafel, woonkamer en ga zo maar door.

*Loveland staat bekend om de Benson Sculpture Garden. Dit is een tuin waar je 200 bronzen beelden kunt bewonderen. Het is een heel goed onderhouden en schoon park; heerlijk dus om doorheen te lopen (en in een kapelletje vond een bruiloft plaats, zo mooi is het daar dus ;-)).
Slapen: dezelfde accommodatie als bij Rocky Mountain NP.

*Vanaf Loveland zijn we naar het zuidelijker gelegen Colorado Springs gereden. We hebben een aantal wandelingen in The Garden of Gods gemaakt. Dit is een groot recreatiepark dat bekend staat om zijn rode en witte rotsen. Dit was mooi! Verder hebben we nog een kort bezoekje aan Manitou Springs gebracht om souvenirs te kopen bij een indianenwinkel; we zijn geslaagd!
Slapen: Via Airbnb een kamer bij een jong stel in huis. Ze waren een weekendje weg dus hadden we het huis voor ons alleen, nice!

*Denver, onze laatste twee dagen in de USA! Wat gaat het snel. Weer terug in de stad, dat was even wennen voor mij, zoveel te zien, zoveel mensen, het was toch wel heerlijk rustig in de natuur en nationale parken. We zijn naar Denver Art Museum (DAM) geweest om Indian en Asian art te bekijken. Dit is een aanrader als je van kunst houdt. Verder hebben we nog door de stad gelopen, waar we opnieuw (net zoals in San Francisco en Las Vegas) veel dakloze mensen in het park zagen. Op onze laatste volle dag zijn we naar het Red Rocks Amphitheater geweest. Eigenlijk is het een concertzaal in de open lucht, tussen de rotsen. Hier zouden we graag nog terug willen om een concert bij te wonen, want Santana trad op, maar was helaas uitverkocht. Bijzonder aan dit Amphitheater is nog dat een schilder tijdens het concert een schilderij maakt van het concert. Veel werken van hem werden tijdelijk tentoongesteld en dat zag er echt mooi uit, daarvan zouden we wel een schilderij willen kopen! ’s Middags hebben we streetart in een wijk bewonderd waar nieuw leven in wordt geblazen. Je ziet een uitgeleefde buurt en tegelijkertijd wordt er veel nieuwbouw gebouwd. Ook waren er twee opvanghuizen, dus opnieuw veel homeless people gezien.
Slapen: Via Airbnb een ‘viking house’ zoals de eigenaren het zelf noemen. Het is een erg mooi bijzonder huis met een Scandinavisch interieur. De magnetron gaat open als een la als je op een knopje drukt en de kraan kun je aan en uit zetten zonder de kraan aan te raken. Coole gadgets dus (en onthouden voor later)!

USA Roundtrip facts:
Aantal accommodaties: 14
Hoogste temperatuur: 125 Fahrenheit = 52 graden Celsius in Death Valley NP
Laagste temperatuur: 44 Fahrenheit = 7 graden Celsius in Yellowstone NP
Nationale Parken waar ik graag terug zou willen: 3 (Zion NP, Grand Canyon NP, Rocky Mountains NP)

8 gedachtes over “USA: Colorado

1. Volgens mij Valerie ga je nooit meer werken behalve om geld te verdienen om te reizen. Het lijkt mij dat je het goed naar je zin hebt gehad samen met je moeder . ( die zul je nu ook wel aangestoken hebben ) prachtige verhalen en mooie reizen en foto,s.
    De verhalen zullen we wel horen.
    Goeie terugreis en tot zaterdag.
    Zal nog wel druk worden met taarten bakken en alles klaar te maken. We verwachten een zonnig strand op je feestje?
    Groetjes van ons.

Geliked door 1 persoon

2. Geweldig, wat zal het wennen zijn als jullie weer thuis zijn, maar vele mooie herinneringen samen!!
    Wat heb je een geweldig mooi reisverslag gemaakt, een groot compliment!!!!
    Dank je wel dat je deze reis met ons deelt. Tot zaterdag. Lieve groet, Louise

Geliked door 1 persoon

3. Omg Valerie wat een uitersten, 7 en 52 graden!!
    Hopelijk vond jullie mam het hiken toch wel de moeite waard. Prachtige verhalen en foto’s weer, i love it! Super leuk om zo op de hoogte te worden gehouden😊👍
    Goede reis en tot snel!! 💋💋

4. Ik hoorde dit van Oma en mijn tante (ik wist niet dat je hun kende), maar het is mooi om te zien, ik heb er ook 2 keer rondgetrokken, je raakt niet uitgekeken. Groeten Christian

1. Ik zag je oma en tante elke zaterdag bij de Albert Heijn en zo raakten we aan de praat. Het zijn hele lieve mensen!
      De natuur in de USA is inderdaad overweldigend en zo mooi! Op naar nieuwe avonturen😃